Lukas Lindkvist ny VD för Coeli AB

Report this content

Coeli AB:s styrelse har beslutat att utse Lukas Lindkvist till ny VD för Coeli AB.

Lukas Lindkvist har över 20 års erfarenhet av entreprenörskap, operativt ledarskap och kapitalförvaltning inom bank- och finansbranschen. Han har varit verksam inom Coeli sedan 2001 och kommer närmast från rollen som kapitalförvaltningschef för affärsområdet Asset Management. Lukas innehar även flera styrelseuppdrag inom Coelikoncernen.

Lukas Lindkvist har lett utvecklingen av Coeli Asset Management sedan starten 2001. Under perioden 2003 till 2008 var han dessutom ansvarig förvaltare för Coelis flaggskeppsprodukter. Sedan 2008 har han också ansvarat för rekryteringen av nya förvaltarteam och drivit lanseringen av flertalet institutionellt anpassade fonder.

”Jag är glad över att styrelsen ger mig förtroendet att leda Coeli AB. Min ambition som VD är att fortsätta att utveckla Coeli som en högkvalitativ kapitalförvaltare med fokus på riktig aktiv förvaltning med egen distribution. Med vår institutionella plattform på plats och ett allt starkare produkterbjudande är målsättningen att dubbla det förvaltade kapitalet under den närmaste treårsperioden”, säger Lukas Lindkvist.

Coeli AB bedriver idag två huvudsakliga verksamheter, Asset Management och Wealth Management. Wealth Management erbjuder finansiell rådgivning till kapitalstarka privatpersoner, företag, institutioner och stiftelser. Asset Management erbjuder investerare aktivt förvaltade fonder med koncentrerade portföljer och tydliga ställningstaganden, helt oberoende av index. Coeli AB förvaltar idag ca 10 miljarder kr och har institutionella kunder i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Belgien, Luxemburg, Storbritannien och Australien.

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Larsson, styrelseledamot Coeli AB

Mikael Smedeby, ordförande Coeli AB

Citat

Jag är glad över att styrelsen ger mig förtroendet att leda Coeli AB. Min ambition som VD är att fortsätta att utveckla Coeli som en högkvalitativ kapitalförvaltare med fokus på riktig aktiv förvaltning med egen distribution. Med vår institutionella plattform på plats och ett allt starkare produkterbjudande är målsättningen att dubbla det förvaltade kapitalet under den närmaste treårsperioden.
Lukas Lindkvist