All vinst från Rallie & Coals nya singel går till stöd för Tjejzonen

Report this content

Efter den kvinnliga halvan av svenska popduon Rallie & Coal utsattes för trakasserier går all vinst från deras nya singel Midas på Spotify går till stöd för organisationen Tjejzonen.

Nyligen släpptes den tredje singeln av den svenska låtskrivarduon Rallie & Coal, som består av Maya Nalani Carlsson och Fredrik Toremark. Låten Midas är Rallies svar till ett psykiskt trakasserande ex och duon planerar att skänka all Spotifyvinst från låten till Tjejzonen.

För en tid sen träffade Rallie en kille. Till det yttre, grymt snygg och charmig men bakom fasaden döljde sig en liten osäker man, både svartsjuk och elak. När förhållandet började knaka “gaslightad” han Rallie. Han skrev bland annat en sång Psycho Bitch. Midas är Rallies svar.
– Efter vår breakup så blev det en total härdsmälta från mitt ex, han gjorde sjukt elaka saker. Kulmen var när han framförde en av sina då tre sånger om mig där han kallade mig för psycho och egoist på vår skolas avslutningskonsert framför alla mina vänner, klasskompisar och lärare, säger Rallie.

Rallie skrev ursprungligen Midas som en lekfull och kul sång med en mörk underton om en "drama king" som tror att allt han rör blir till guld, enligt den grekiska mytologin. Tillsammans med musikproducenten Jonathan Bellini har Rallie & Coal finslipat låten under ett års tid och känslorna har böljat mellan svaghet och styrka.
– Först var jag kär, sen kände jag mig så utlämnad och mådde fruktansvärt dåligt, sen hade vi så kul när vi skrev låten, jag skrattade högt! Det finns så mycket kärlek i låten. Det är en anthem för alla kvinnor som har vågat ta sig ur ett trasigt förhållande och förhoppningsvis kan den ge styrka till de som inte har tagit steget, säger Rallie.

Den känslan vill Rallie & Coal nu dela med sig med andra utsatta tjejer och har därför bestämt sig för att skänka all vinst genererad av Midas på Spotify till stödorganisationen Tjejzonen.

Länk till Midas på Spotify: https://open.spotify.com/track/1mzcFPxO4CFAgGgLF9i7FY?si=Z7KUaJJUTx2PZDtzci-2SA

Om Tjejzonen
Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för tjejer och kämpar för tjejers rätt att bli lyssnade på och att den psykiska hälsan ska öka bland alla som definierar sig som tjejer mellan 10 och 25 år. De väcker också opinion som rör tjejers psykiska hälsa. Tjejzonen är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening och deras kansli finns i Stockholm.

Johan Carlsson
Manager
johan@rallieandcoal.com

Coffee Shop Studios är ett produktionsbolag med studio i centrala Stockholm som fokuserar på att hjälp nya artister och låtskrivare att växa inom musikindustrin.

Rallie & Coal avslutar deras andra och sista år på musikskolan, Musikmakarna. Hittills har de redan hunnit skrivit låtar med artister som Benjamin Ingrosso, Ana Diaz och Petra Marklund. Som en del i deras utbildning ingår det att de under andra året gör praktik. De två spenderade bl.a. hösten hos Michel Zitron och John Martin, duon bakom Swedish House Mafias "Don't you worry child". Senare delen av hösten spenderades på Universal Music Tyskland. Under våren 2020, när corona gjort att tidigare planer fått ställas in, har duon byggt upp en studio i centrala Stockholm under namnet Coffee Shop Studios. Hittills har Rallie & Coal skrivit ett hundratal låtar och Cold To Me är den andra att släppas.

Citat

Först var jag kär, sen kände jag mig så utlämnad och mådde fruktansvärt dåligt, sen hade vi så kul när vi skrev låten, jag skrattade högt! Det finns så mycket kärlek i låten. Midas är en anthem för alla kvinnor som har vågat ta sig ur ett trasigt förhållande och förhoppningsvis kan den ge styrka till de som inte har tagit steget.
Rallie