Ännu en dröm i uppfyllelse för Nackatjejen Rallie

Report this content

Låtskrivaren och artisten Rallie slösar ingen tid. Från tjejrummet i Skurusundet i Nacka släpps idag ännu en självutforskande dream-pop singel, Moral Event Horizon.

Rallie in sunshine

Bara tre veckor efter hennes senaste release Dreamsicle kommer titellåten till Rallies debutalbum Moral Event Horizon, en låt vars känsla och text är lika fullpackad med mys och humor som med slagkraftig vasshet. Låten är en hyllning till storytelling och lyfter fram sångerskans förmåga för lekfull och skämtsam prosa. Mättad med Rallies fyndiga hooks avviker Moral Event Horizon något från hennes vanliga sound, men är minst lika fängslande. Från en satirisk syn på livet målar Rallie en bild av sig själv där hon ligger nonchalant på soffan och grubblar på sitt förflutna. “Lovers… All too many that suffered on account of my buffer.” Hon skriver om hjärtan hon krossat och viftar bort tanken genom att dra med lyssnaren i nästa hook. Men refrängen avslöjar hennes rädsla att bli dömd för sina handlingar och “find another way out”. Ett återkommande tema i Moral Event Horizon är Rallies förmåga att lättsamt göra narr av sig själv, allra tydligast i raden: “A comedy, I’m lost on the punchline. Anything not to be the bad guy… it’s gonna cost.”

“Moral Event Horizon är gjord för att dansa bort alla sina problem till. Vi är alla i behov av lite eskapism, så länge ens avsikter är genuina,” säger Rallie.  Kanske är nuet det som är viktigast, inte vad som hänt bakåt i tiden. Hur som helst tror jag inte universum är sentimentalt skrattar Rallie vidare.

Rallie är en 21-årig låtskrivare baserad i Nacka, Stockholm. Hon föddes i New York och växte upp i London och Stockholm. I våras slutförde hon sina studier på Musikmakarna i Örnsköldsvik och har sedan dess skrivit låtar för andra artister, startat musikbolag och släppt egen musik med musik- och affärspartnern Fredrik Toremark, aka Coal. Deras andra singel fick stor uppmärksamhet av bland andra Fredrik Strage i morgonsoffan på TV4.

Songwriters: Maya Carlsson, Beatrice Jaksch and Gabriel Pettersson
Producer: Beatrice Jaksch and Gabriel Pettersson
Mixing Engineer: Adam Kulling
Mastering Engineer: Henke Jonsson
Label: Coffee Shop Studios

Johan Carlsson
johan@rallieandcoal.com

Coffee Shop Studios är ett musikbolag med studio på Söder i Stockholm som fokuserar på att hjälpa nya artister och låtskrivare att lyckas med sin musik.

Taggar:

Citat

Moral Event Horizon är gjord för att dansa bort alla sina problem till. Vi är alla i behov av lite eskapism, så länge ens avsikter är genuina. Kanske är nuet det som är viktigast, inte vad som hänt bakåt i tiden. Hur som helst tror jag inte universum är sentimentalt.
Rallie