Ung låtskrivarduo Rallie & Coal släpper sin första singel!

Report this content

Prom Queen Crown är en poetisk memoar om livets oförutsägbara bergochdalbana i ungdomens år, där förväntningarna är höga och pressen av acceptans ännu högre. Denna känslomässiga skildring blir svenska artistduon Rallie & Coals första låtsläpp.

Den svenska låtskrivarduon Rallie & Coal, med sångerskan Maya Nalani Carlsson och gitarristen, sångaren och Idolfavoriten Fredrik Toremark, går nu sitt andra och sista år på Musikmakarna i Örnsköldsvik och har redan skrivit musik med artister som Benjamin Ingrosso, Ana Diaz och Petra Marklund. Som en del av deras studier har duon Maya och Fredrik tillbringat hösten på praktik hos bla Michel Zitron och John Martin, duon bakom Swedish House Mafias ”Don’t you worry child”, samt Universal Music Group i Tyskland. Duon har under hösten skrivit fem nya låtar där Prom Queen Crown blir första singeln som släpps idag.

”Prom Queen Crown”

Prom Queen Crown är kulmen av känslomässig förvirring, nostalgi och påminnelse över vad dagens unga vuxna kan minnas som en enklare tid under gymnasieåren, något som den New York-födde och Londonuppväxta artisten Maya Nalani (alias Rallie) starkt kan relatera till.

”Man vet vart man vill men har ingen aning om hur man tar sig dit. Tänk om man kunde gå tillbaka till gymnasietiden, när ens största oro var vad andra tyckte och en popularitetstävling där en Prom Queen Crown står som en central symbol för behovet av bekräftelse,” säger Rallie.

Texten är skriven av Rallie, en personlig skildring av hur ungdomen såg ut, en tolkning av hur pressen och stressen av att passa in satte sina spår. Att ofta känna sig otillräcklig och där omgivningen inte kunde förstå. Låten för dig tillbaka till den naivitet som så många unga kan känna igen sig i, men trots allvaret i låten kan en ton av lekfullhet anas mellan raderna.

Fredrik (alias Coal), tidigare känd från svenska Idol 2014, där han stal både tittarnas och juryns hjärtan med sin talang och charm, har tillsammans med Maya och klasskompisen Oliver Björkvall komponerat ihop duons första release. Oliver Björkvall har även producerat låten.

Fylld med motsägelsefulla känslor i ett poetiskt sammansatt och underbart producerat paket, kommer låten ”Prom Queen Crown” av Rallie & Coal att finnas tillgängligt från och med idag på Spotify (länk till låt), Apple Music och övriga stora musikplattformar.

Följ Rallie & Coals äventyr och resa på Instagram

Johan Carlsson, Coffee Shop Studios
johan@rallieandcoal.com
Mobil: +46 72 944 0129

Om Coffee Shop Studios

Coffee Shop Studios är ett musikbolag i Stockholm som hjälper artister, låtskrivare och producenter att lyckas med sin musik.

Taggar:

Snabbfakta

Rallie & Coal är en låtskrivarduo från Sverige med fokus på pop-musik och konceptuella poetiska texter, där var och en implementerar sin unika färdighet för att skapa ett eget distinkt ljud. De två träffades under sina studier på Musikmakarna i Sverige och omedelbart identifierades ett gemensamt flöde av inspiration som syftar till att berätta en komplett berättelse i varje låt.