• CoGig AB/

Ansökan är öppen till Sveriges vassaste traineeprogram för kvinnor som vill jobba inom digitalisering

Januari 2020 startar andra omgången av programmet Female Digital Engineer. Female Digital Engineer är ett program för kvinnliga civilingenjörsstudenter som är intresserade av att driva och forma digitaliseringen. Tillsammans med engagerade partnerföretag verkar Female Digital Engineer för att ge kvinnliga ingenjörsstudenter en allsidig bild, fri från stereotyper, av vad yrken inom digitalisering innebär. Årets partnerföretag är: ASSA ABLOY, Avanza, Evry, H&M Group, Axfood, KPMG och SAS.

Bild: Deltagare och partnerbolag på inspirationsdag, Female Digital Engineer 2019

I programmet erbjuds deltagarna personlig utveckling, inspiration och unika kontakter med programmets partnerföretag. I slutet av programmet utses årets Female Digital Engineer, en person som utmärker sig i sin förmåga att driva och utveckla den digitala tekniken för att skapa värde i företag. Priset är ett skräddarsytt traineeprogram hos tre av partnerbolagen.

Programmet riktar sig till alla kvinnliga civilingenjörsstudenter som läser år 4 eller 5 på någon av Sveriges Universitet eller Högskolor, oavsett vilken inriktning de har i sina studier och som är intresserade av att lösa problem med hjälp av digital innovation.

Cecilia Västgård, Verksamhetschef och Projektledare för Female Digital Engineer, säger:
− Female Digital Engineer är en fantastisk chans för kvinnliga civilingenjörsstudenter att få lära känna intressanta företag och få insyn i hur de jobbar med utveckling av sina produkter och tjänster genom digitalisering. Att förstå vad det finns för roller inom digitalisering och hur arbetet faktiskt går till på företag är till stor hjälp när en som student ska ut i arbetslivet. Programmet är en unik möjlighet för deras framtida karriär.

− För oss på Avanza är det en självklarhet att satsa på att få in ännu fler kvinnliga ingenjörer för att lyckas utveckla de bästa digitala produkterna och tjänsterna inom sparande. Mångfald är en nyckel hos våra medarbetare för att kunna innovera och nå full potential tillsamman åt våra kunder. Därför är vi stolta att återigen vara partnerbolag till Female Digital Engineer, säger Johanna Belfrage, Head of Development på Avanza

Ansökan till programmet Female Digital Engineer 2020 är öppen mellan 18 november och 12 januari. Ansökan sker via Female Digital Engineers hemsida, www.femaledigitalengineer.se.