CoGig och Senior Material i samarbete för fler kvinnor inom green tech

Report this content

Senior Material har valt att bli partnerföretag till utvecklingsprogrammet Female Tech Engineer som drivs av rekryteringsföretaget CoGig, i syfte att få fler kvinnor att vara med och utveckla framtidens system och produkter inom tech. Inom tech är det ett problem med få kvinnor och fler och fler företag arbetar för att ändra den bilden. En del i problemet är utmaningen att hitta och attrahera kvinnor och där kan CoGig bidra via sitt nätverk av kvinnliga ingenjörer samt utvecklingsprogram och rekryteringstjänster.

Female Tech Engineer är ett utvecklingsprogram för kvinnliga ingenjörsstudenter i slutet av sin utbildning, med främsta syfte att inspirera fler kvinnor att arbeta inom tech. Programmet är en unik mötesplats för ingenjörsstudenter och svenska företag. Via ett digert program med bland annat exklusiva, skräddarsydda besök hos partnerföretagen får de 40 utvalda deltagarna en djupare förståelse för företagens verksamhet samt möjlighet att upptäcka alla spännande jobb som finns inom tech.

Senior Material är världsledande inom tillverkning av separatorfilm för tillverkning av litiumjonbatterier. Företaget har nyligen etablerat sig i Europa med huvudkontor i Eskilstuna för att förse den europeiska marknaden med högteknologiskt tillverkad separatorfilm för att vara med och bidra till utvecklingen av en hållbar framtid.

EU ska vara klimatneutralt år 2050, och elektrifieringen är en av nycklarna för att lyckas. Vår tillverkning är högteknologiskt utvecklad och vi arbetar ständigt med utveckling av produkt och processer för att möta både våra kunders och framtidens behov. Vi har en starkt tillväxt i Europa och behöver anställa många nya ingenjörer från olika områden som vill vara med och utvecklas inom green high tech”, säger Åsa Brunzell, VP, Chief People, Sustainability & Public Relations Officer på Senior Material Europe.

Senior Material ansluter sig till programmet med de redan befintliga partnerföretagen Husqvarna Group, Mycronic, Nasdaq och Munters. Företagen representerar en bredd men har gemensamt att de alla inser betydelsen av jämställdhet.

Jag ser Senior Material som ett mycket intressant tillskott till programmet och hälsar dem varmt välkomna”, säger Lena Larsson, VD på CoGig.

Nästa omgång av programmet startar i slutet på detta år och avslutas med en gala i mars 2024 då en av deltagarna koras till årets Female Tech Engineer och erhåller ett personligt utvecklingsprogram via Anna Landegren och Nya Ledarskapet.

FÖR MER INFORMATION
Emma Fredriksson, Programansvarig CoGig: 073-944 81 73, emma.fredriksson@cogig.se

Åsa Brunzell, VP, Chief People, Sustainability & Public Relations Officer, Senior Material: 070-3111688, asa.brunzell@senior798.eu

Mer om programmet Female Tech Engineer: www.femaletechengineer.se

OM COGIG
CoGig arbetar sedan 2013 med visionen att makten i näringslivet ska vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män. Kärnan i verksamheten är tre utvecklingsprogram för kvinnliga ingenjörsstudenter. Som People Partner erbjuder CoGig även nätverksbaserad rekrytering och utveckling inom employer branding via event och workshops. Vi är stolta över att samarbeta med flera av de mest inflytelserika företagen i Sverige för att omvandla vår vision till verklighet. www.cogig.se

OM SENIOR MATERIAL
Senior Material är ett snabbväxande, entreprenöriellt företag med huvudkontor i Eskilstuna. Vår separatorfilm används i litiumjonbatterier, som i sin tur används i till exempel elbilar och energilagring över hela världen. Yes, den nya gröna industrin!
Att klimatförändringarna är vår tids största utmaning, det vet vi. Vårt bidrag är en säker, smart och hållbara separatorfilm.

Nu är vi i fullgång med att bygga våra första fabriker i Eskilstuna, inklusive ett helt nytt R&D-center. Tillverkningen av separatorfilm är dock inte ny, det har vi gjort med i många år. Men det här är vår första etablering utanför Asien, vilket är extra spännande!

Vi skapar inte bara en helt ny industri i Sverige, utan är även med och påverkar klimatomställningen och därmed framtiden. Vi är såklart inte hela lösningen, men en del av den, för en grönare framtid.

Vi har en öppen och dynamisk kultur där alla vill göra skillnad och arbetar tillsammans för vår gemensamma framgång. Fötterna på jorden och hjärtat på rätt ställe.
För att lyckas behöver vi fler medarbetare som vill vara med och lära sig den nya gröna tekniken. Vi kommer att anställa ca 600 personer bara till Eskilstuna under de närmsta åren. Bland annat ingenjörer, många ingenjörer.
Våra ingenjörer arbetar i nära samarbete med vår produktion, hela vägen från minsta detalj till den stora helheten. De är med på allt som händer och arbetar hela tiden med att förbättra, förnya och utveckla (både produkt, arbetssätt och sig själva!)

Vi satsar på att bli Sveriges, ja kanske Europas, mest spännande arbetsplats. Hos oss möts innovation, process, utveckling, kemi och automation med värme och mänsklighet – allt på samma plats!