En spännande framtid väntar för Årets Female Leader Engineer 2020!

Vi träffade Uppsalastudenten Elin Luedtke, som i november förra året blev utsedd till Årets Female Leader Engineer 2020, för att höra tankarna som gått och vilka tre företag hon valt till traineeporgrammet som hon vann i och med utmärkelsen.

Hej Elin! Vad gör du just nu i livet?

Hejhopp på er! För tillfället är jag inne på min sista termin av civilingenjörsprogrammet i energisystem vid Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Detta innebär att jag är i full gång med att skriva på mitt examensarbete som jag planerar att lämna in i juni. Arbetet skrivs tillsammans med Fortum och handlar om hur man kan minska tomgångsförluster i transformatorer hos några av Fortums vattenkraftverk. Ett superspännande projekt som jag hoppas kommer kunna generera värdefulla insikter i hur vattenkraften i Sverige kan effektiviseras. Parallellt med detta för jag en dialog med mina valda partnerbolag för att planera mina kommande rotationer.

Vilka tre företag har du beslutat dig för att göra din trainee hos som du vann i och med utmärkelsen?

Ända sedan jag vann utmärkelsen Årets Female Leader Engineer 2020 har alla partnerbolagen varit så tillmötesgående. Jag har haft flera möten med bolagen för att skaffa mig en helhetssyn av vad en rotation där skulle innebära. Det har inte varit ett lätt beslut!! Det är en surrealistisk känsla att i princip kunna välja helt fritt bland alla dessa storbolag. Min ambition har varit att under rotationerna få arbeta tekniskt och produktionsnära med hållbarhet, affärs- och strategiutveckling samt ledarskap. Ytterligare en aspekt var att jag ville vara på företag som kompletterade varandra. Slutligen beslutade jag mig för att göra min första rotation hos Sandvik, den andra hos SSAB och min sista rotation på Fortum.

Vad kommer du att få göra på vardera rotation?

Under alla mina rotationer kommer fokus ligga på att förstå organisationen och bolaget i stort. Både genom studiebesök, potentiell skuggning samt mentorering.

I september påbörjar jag min första rotation på Sandvik, där tanken är att jag ska arbeta inom Sandvik Mining and Rock Solutions (SMR). Fokus kommer ligga på hållbarhet, säkerhet och hälsa för dessa produkter. Min uppgift där kommer vara att på befintliga produkter applicera dem hållbarhetsstrategier som bolaget tagit fram. Dessutom kommer jag börja rotationen samtidigt som Sandviks Global Graduate Program, så förhoppningsvis kommer jag kunna delta i en del av deras aktiviteter.

Min andra rotation kommer vara på SSAB Special Steels och avdelningen Market Development. I de samtal som jag fört med företaget har vi diskuterat möjligheterna att kolla på framtida marknadsstrategier och i synnerhet att undersöka vilka indikatorer som kan utgöra potentiella framtida marknader. Då en viss del av min rotation överlappar med SSAB:s Technical Development Program planerar vi även att jag ska vara med på en del av deras aktiviteter.

Den sista rotationen kommer jag genomföra på Fortum. Eftersom jag redan har haft förmånen att bekanta mig lite extra med denna organisation nu under vårterminen känns det spännande att jag ska komma tillbaka dit igen. Exakt vad jag ska göra på Fortum och vilken del av organisationen som jag ska arbeta inom är i nuläget inte bestämt. Det är en hel del som händer i företaget just nu så jag håller alla dörrar öppna. Av de projekt som vi diskuterat framstår innovation och utveckling som extra intressanta.

Då tranieeperioden sträcker sig under en lång tid kommer fokus den närmsta tiden ligga på att detaljplanera den rotation som ligger närmst i tiden. Därefter kommer de andra rotationerna bestämmas mer i detalj, vilket jag ser fram emot att kunna uppdatera er kring vid ett senare tillfälle.

Vad har det betytt för dig att vara med i Female Leader Engineer?

Programmet har betytt så mycket för mig ända från början till slut. För det första är det otroligt givande att se hur stora globala företag jobbar för att exempelvis minska sina klimatavtryck och uppnå ökad inkludering i sina organisationer. Dessutom har vi givits möjligheten att se hur vi i framtiden kan bidra till deras verksamheter, vilket öppnat mina ögon för bredare karriärmöjligheter. Att ha givits möjlighet att knyta kontakter med personer inom dessa verksamheter har varit både häftigt och inspirerande. Dessutom vill jag framhäva den gemenskap som jag funnit med de andra deltagarna och de tidigare vinnarna av FLE. Jag upplevt en fantastisk stöttning där de har agerat bollplank till mig under hela urvalsprocessen. För mig känns steget efter examen spännande att ta och jag ser fram emot att fortsätta utbyta erfarenheter med de tidigare deltagare och vinnare som genomgått FLE.

Vad har du för tips och råd till de som funderar på att söka till programmet i år?

Med tanke på allt gott som FLE fört med sig till mig är min varmaste rekommendation att söka programmet. Jag vet dock av erfarenhet att det kan vara svårt att våga ta det steget. Därför kommer här några tips från mig:

· Inspireras av berättelser från tidigare deltagare. Jag kollade själv på någon video och kände en varm känsla i kroppen, vilket var anledningen till att jag själv sökte.

· Är det så att du tror att partnerföretagen inte passar din profil? Jag kan känna igen mig även i detta och vill därför höja ett varningens finger. Som civilingenjör kommer du kunna jobba gränsöverskridande och mest troligen finns det något område hos dessa partnerbolag som intresserar dig. Under mitt program och min urvalsprocess blev jag överraskad över hur alla bolagens verksamhet kunde erbjuda något som verkligen intresserade. Om du då till och med vet exakt vad du vill: säg det högt! Då kommer det sannolikt gå att ordna.

· Om du har några frågor om hur andra upplevt programmet, skicka ett mail eller skriv ett meddelande på LinkedIn. Skulle någon höra av sig till mig vet jag att jag gärna skulle hjälpa till att svara på frågor för att få fler att söka till FLE.

När du väl tagit steget och skickat in ansökan och blir antagen till FLE 2021 är mitt tips att njuta av programmet. Även om terminen är i full gång under programmet är min varma rekommendation att ta dig tiden att delta på eventen och interagera med deltagarna. Vi har så mycket att lära av varandra!

Jag avslutar med att säga: jag har inte ångrat en enda sekund att jag sökte FLE.