Hallå där Julia Larsson, 2020 års Female Digital Engineer!

Vi kontaktade Julia Larsson, som i mars detta år blev utsedd till 2020 års Female Digital Engineer, för att höra tankarna som gått och vilka tre bolag hon valt till traineeporgrammet som hon vann som pris.

Bild: Julia Larsson Foto: Stigborn Frost

Hej Julia! Vad gör du just nu i livet?

Hej! Jag är just nu inne på sista terminen på Umeå Universitet och läser en master inom inom Risk Management och en inom Data Science. Förutom det ser jag fram emot vårens stundande examensarbete som kommer att handlar om, Optimization of Treasury and Risk Management på ett investmentbolag.

Vilka bolag har du bestämt dig för ska vara del av traineeprogrammet som du vann?

Först och främst vill jag påtala att det har varit svårt att välja mellan alla fantastiskt intressanta partnerbolag och alla möjligheter de erbjuder. Mitt brinnande intresse inom data science, risk management, ledarskap, affärsutveckling samt de internationella möjligheter som finns, landade mina val slutligen på H&M Group, KPMG och ASSA ABLOY.

Vad kommer du att få göra på vardera rotation (i stora drag?)

Det som kommer att genomsyra mitt egendesignade traineeprogram är just data science. Eftersom jag brinner för området har jag valt att arbeta med det på samtliga rotationer för att få en brant utvecklingskurva.

Jag kommer att starta mitt traineeprogram på H&M Group där jag kommer att delta i deras Business Tech Traineeprogram. Jag kommer även arbeta inom AIxHM med utveckling av avancerade analyslösningar tillsammans med affärstänk för att möjliggöra datadrivna beslut, maximera påverkan och skapa värde.

Vidare på KPMG kommer jag arbeta inom deras Lighthouse and Data & Analytics avdelning fortsatt med data science, affärsutveckling och även ledarskap.

Mitt traineeprogram kommer att avslutas på ASSA ABLOY där jag kommer att arbeta med machine learning både i operations men även i forskning och utveckling samtidigt som jag kommer få tillämpa min kunskap inom finans och risk och genom att arbeta på Financial risk avdelningen och även inom fusioner och förvärv.

Vad har det betytt för dig att vara med i Female Digital Engineer?

Programmet har inspirerat, utmanat och utvecklat mig. Jag har utökat mitt kontaktnät enormt mycket och fått inspireras och utmanas och utvecklas av företag, nyckelpersoner och unga drivna tjejer. Vidare har programmet även ökat mitt självförtroende och gjort att jag står stadigt i min kunskap och även blivit inspirerad att lära mig nya saker och utveckla min befintliga kunskap ytterligare. Under programmets gång fick vi deltagare ta del av olika företags utmaningar vilket har bidragit till att jag fått insikt i hur företag arbetar idag, men även hur de vill arbeta i framtiden. Vilket givit mig ytterligare perspektiv på vad som kan göra mig attraktivt på arbetsmarknaden och vad som kommer efterfrågas i framtiden.

Vad har du för tips och råd till de som funderar på att söka till FDE i år?
Det är inget att fundera över, ni har bara saker att vinna på att delta i programmet. Mina råd är att vara driven, ödmjuk, öppensinnad och kreativ, det kommer att ta dig långt!