Husqvarna Group ingår nytt samarbete för att rekrytera fler kvinnor inom teknik

2022 går Husqvarna Group in som partnerföretag till Female Technical Engineer, med syfte att fler kvinnor ska arbeta med teknik inom industrin.

Bild: Miranda von Seth, Talent Attraction Manager på Husqvarna Group.
Foto: Husqvarna Group

- Vi är ett av världens äldsta start-up bolag och har ständigt utmanat oss själva till att ta fram nya och innovativa lösningar för de marknader som vi verkat i. En förutsättning för detta är våra drivna och innovativa medarbetare som bidrar med sina olika erfarenheter och bakgrunder. Mångfald och en inkluderande miljö är helt enkel avgörande för oss som bolag om vi vill fortsätta vara lönsamma, innovativa och starka på marknaden. Genom Female Technical Engineer får vi möjlighet att träffa några av framtidens kvinnliga ingenjörer och visa alla de möjligheter som finns hos oss, där ett hållbart samhälle och avancerade tekniska lösningar är i fokus!, säger Miranda von Seth, Talent Attraction Manager på Husqvarna Group.

Female Technical Engineer är ett utvecklingsprogram för kvinnliga ingenjörsstudenter i slutet av sin utbildning, med syfte att fler kvinnor ska inspireras att arbeta med teknik inom industrin. Programmet är en unik mötesplats mellan kvinnliga ingenjörsstudenter och svensk industri. Genom dels exklusiva besök hos partnerföretagen, får deltagarna en djupare förståelse för företagens verksamhet och utmaningar, samt möjlighet att upptäcka alla spännande jobb som finns inom teknik.

- Vi ser fram emot att samarbeta med Husqvarna Group för att fler kvinnliga ingenjörer ska söka sig till tekniktunga miljöer. Vi är övertygade om att en ensidig könsfördelning är något av det mest begränsande en bransch kan drabbas av. Företag och samhället har inte längre råd att tappa stora delar av all den potential som finns för att lösa de utmaningar vi står inför idag, säger Cecilia Västgård, projektledare för Female Technical Engineer.

I slutet av programmet utses en av deltagarna till årets Female Technical Engineer, som erbjuds ett skräddarsytt traineeprogram på tre av partnerföretagen.

Ansökan till Female Technical Engineer 2022 öppnade den 7 februari 2022 och stänger den 6 mars. Ansökan sker via Female Technical Engineers hemsida; www.femaletechnicalengineer.se

Cecilia Västgård
Verksamhetschef & Projektledare
cecilia.vastgard@cogig.se

Vår vision är enkel: Vi vill att makten i näringslivet ska vara jämnt fördelad mellan män och kvinnor. Att komma dit, inte så enkelt. Vi började vår resa 2013 när fyra ingenjörer grundade kärnan i vår verksamhet: utvecklingsprogram för kvinnliga ingenjörsstudenter i slutet av sin utbildning. Idag är vi stolta över att samarbeta med några av de mest slagkraftiga företagen i Sverige för att förvandla vår vision till verklighet genom att skapa en match mellan människor, intressanta roller och företag. Vi hjälper våra partners att attrahera och rekrytera de medarbetare som de behöver på kort- och långsikt. We are the new way to find great minds - We are CoGig!

Taggar:

Citat

Miranda von Seth, Talent Attraction Manager på Husqvarna Group.