Idag öppnar ansökan till utmärkelsen av Female Leader Engineer

"Utmärkelsen är en enastående möjlighet för både de som söker och våra partnerföretag. Som sökande har du chans att vinna Sveriges vassaste traineeprogram. Företagen å sin sida får möjligheten att lära känna och även chansen att först rekrytera deltagarna. Kan du söka så sök, det värsta som kan hända är att du får ett nej."

- Ellinor Grape, Projektledare Female Leader Engineer

Genom att synliggöra högpresterande nyexaminerade kvinnliga civilingenjörer och skapa en plattform där de och industriföretag kan träffas syftar utmärkelsen Female Leader Engineer till att skapa en jämn maktbalans mellan män och kvinnor i näringslivet.

Under hösten välkomnar de sju partnerföretagen Scania, Ericsson, Fortum, Skanska, SSAB, Sandvik och Stora Enso de 20 deltagare som går vidare till utmärkelsen Female Leader Engineer. Under dessa exklusiva partnerdagar får deltagarna bekanta sig med företagens verksamhet och arbetskultur.

Utöver dessa besök får deltagarna delta i aktiviteter såsom intervjuer, tester av analytisk förmåga och case-lösning, på resan mot prisceremonin. Urvalsprocessen syftar till att utveckla samtliga deltagare och fungerar också som en unik mötesplats mellan unga kvinnor och svensk industri. Förrutom ett skräddarsytt traineeprogram får vinnaren även ett coachingprogram från Kvinnokompetensen för att utveckla sitt självledarskap och därmed kunna leda andra på ett bättre sätt. Rekryteringsprocessen sköts av headhuntingföretaget Talent Eye som arbetar just med att varje person ska hitta rätt roll utifrån sin egen profil och sina preferenser.

De studenter som kan söka utmärkelsen ska ta sin civilingenjörsexamen under höstterminen 2017 eller vårterminen 2018 och läsa på Kungliga Tekniska Högskolan, Chalmers Tekniska Högskola, Lunds Tekniska Högskola, Tekniska Högskolan vid Linköpings universitet och Luleå Tekniska Universitet. Erfarenhet från, och framförallt intresse för, ledarskap är viktigt liksom viljan att arbeta på något av partnerföretagen. Andra egenskaper som efterfrågas är självkännedom, integritet, positiv inställning, en stark problemlösningsförmåga och fokus på resultat.

Ansökan till utmärkelsen Female Leader Engineer stänger den 17:e september. Läs mer på www.femaleleaderengineer.se/student/ansokan/