KONE blir partner till programmet Female Leader Engineer

Programmet Female Leader Engineer finns för att stärka kvinnors position i näringslivet. Tillsammans med engagerade partnerföretag inom den svenska industrin verkar programmet för att ge kvinnliga ingenjörsstudenter en allsidig bild, fri från stereotyper av vad ledarskap innebär. Det är med stor glädje och stolthet som vi kan tillkännage att KONE - ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen, har blivit partner med Female Leader Engineer. Vi ser fram emot att tillsammans med dem arbeta för att fler kvinnliga civilingenjörer ska söka sig till roller inom ledarskap.

Tina Rosenbaum Nilsson och Tony Enholm, KONE

”KONE är ett innovativt företag och vi har en otroligt intressant resa framför oss inom den digitala världen. Den här resan har vi redan påbörjat och för att accelerera förändringshastigheten kommer vi att fortsätta investera i vår verksamhet. Konkret innebär det att vi kommer att öka fokus på vår förmåga att sälja och leverera våra nya digitala lösningar, och detta kopplat till ett starkt ledarskap tar oss igenom det nya normala – den konstanta och snabba förändringen. Hållbarhet och säkerhet har och kommer alltid att genomsyra våra beslut, något som blivit ännu viktigare i den tid vi lever i just nu. Jag är övertygad om att vi behöver bredda vår kompetensbas och därmed öka fokus på att hitta de bästa talangerna till vår verksamhet. Med detta sagt är samarbetet med Female Leader Engineer både naturligt och väl förankrat med våra topprioriteringar”, säger Tony Enholm, Affärsområdeschef för Service i KONE Skandinavien.

”Att ha en balans mellan kvinnor och män i vår verksamhet är en självklarhet. KONE är ett innovativt och dynamiskt företag som ligger i framkant i vår bransch där digitalisering är en nyckel och drivkraft. För att behålla och stärka vår position behöver vi ytterligare öka mångfalden bland våra anställda och jag ser att Female Leader Engineer är helt i linje med vår strategi. Vi har en stark företagskultur där inkludering, lagspel och äkthet är tongivande. Jag tror på förebilder och ju fler kvinnor vi lyckas utveckla och behålla, desto fler kommer att vilja vara en del av vårt företag och vår resa”, säger Tina Rosenbaum Nilsson, HR-Direktör i KONE Skandinavien.

Deltagarna i programmet läser sitt sista år på en civilingenjörsutbildning på någon av Sveriges Universitet och Högskolor. Under programmet erbjuds deltagarna personlig utveckling, inspiration och unika kontakter med partnerföretagen. Genom bland annat skräddarsydda besök hos partnerföretagen får deltagarna en djupare förståelse för företagens verksamhet och utmaningar, samt möjlighet att veta mera om de spännande ledarjobb som finns.

I slutet av programmet utses ´Årets Female Leader Engineer´ som får ett skräddarsytt traineeprogram på tre av partnerföretagen samt en ledarskapsutbildning via Kvinnokompetensen under sin traineeperiod. Ansökan till programmet Female Leader Engineer 2020 öppnar 10 augusti och stänger 13 september. Ansökan sker via Female Leader Engineers hemsida, www.femaleleaderengineer.se

Om programmet
Female Leader Engineer är ett program för kvinnliga civilingenjörsstudenter som vill bli framtidens ledare. Tillsammans med engagerade partnerföretag verkar programmet för att ge kvinnliga ingenjörsstudenter en allsidig bild, fri från stereotyper, av vad ledarskap innebär. Female Leader Engineer utgör också en plattform där kvinnliga ingenjörsstudenter får möta och lära känna likasinnade kvinnor och bolag inom näringslivet, samt får en inblick i de inspirerande jobbmöjligheter som finns inom ledarskap.