KPMG blir partnerbolag till Female Digital Engineer

Det är med stor glädje och stolthet som vi kan tillkännage att KPMG är vår nya partner i programmet Female Digital Engineer. Som ett av världens ledande kunskapsföretag och med stort fokus på mångfald och jämställdhet är KPMG en viktig samarbetspartner för oss. KPMG förmedlar insikt till sina kunder och guidar på den förändringsresa de alla befinner sig på. Det kan handla om att förändra hela eller delar av en organisation till hur man maximerar kundupplevelsen i en digitaliserad värd. I Sverige är KPMG drygt 1500 personer och en del av KPMG:s globala kunskapsnärverk på dryga 200 000 kollegor över hela världen. Vi ser fram emot att tillsammans med dem arbeta för att fler kvinnliga civilingenjörer ska söka sig till roller inom digitalisering.

”Nya möjligheter och behov på marknaden innebär att vi ständigt breddar vår mix av kompetenser där ingenjörer redan idag är en stark byggsten. Dessutom är jämställdhetsfrågan otroligt viktig för oss och nu vill vi tillsammans med Female digital engineer vara med och jobba för att fortsätta lyfta kvinnliga talanger ” Victoria Carlsson Lundström, IT-konsult inom Digital Transformation & Innovation på KPMG

Female Digital Engineer är ett program för kvinnliga civilingenjörsstudenter som är intresserade av att driva och forma digitaliseringen. Programmet är personligt utvecklande och ger nära kontakt med partnerbolagen, dels genom exklusiva partnerbesök. Programmet fungerar även som en urvalsprocess för att utse årets Female Digital Engineer, som utmärkt sig i problemlösning och sitt sätt att lösa problem med hjälp av digital innovation. Vinnaren får ett skräddarsytt traineeprogram hos tre av partnerbolagen.

Programmet syftar till att utveckla samtliga deltagare och fungerar även som en unik mötesplats mellan kvinnliga civilingenjörsstudenter och svensk industri. Tillsammans med partnerbolagen verkar Female Digital Engineer för att ge kvinnliga ingenjörsstudenter en allsidig bild, fri från stereotyper, av vad yrken inom digitalisering innebär.

Programmet är till för alla kvinnliga civilingenjörsstudenter som läser år 4 eller 5, oavsett inriktning och som är intresserade av att lösa problem med hjälp av digital innovation.

Ansökan till programmet Female Digital Engineer 2019 öppnar 18 november och stänger 12 januari. Ansökan sker via Female Digital Engineers hemsida, www.femaledigitalengineer.se