KTHs elva skarpaste kvinnliga civilingenjörsstudenter har utsetts

De elva kvinnorna är finalister i utmärkelsen Female Leader Engineer vars syfte är att öka andelen kvinnor på ledande positioner i näringslivet, synliggöra kvinnliga ingenjörer som förebilder inom ledarskap samt att identifiera högpresterande kvinnliga studenter till ledarroller i framtiden.

Utmärkelsen delas ut i samarbete med sex marknadsledande företag; AstraZeneca, Ericsson, Fortum, Sandvik, Scania och Skanska.

De elva finalisterna har imponerande erfarenheter trots att de flesta ännu inte har gått tagit examen från KTH. De har CVn som ger dem många öppningar ut i arbetslivet, men för alla sökanden är det en självklarhet att Female Leader Engineer är den mest attraktiva starten i karriären.

"Det är ett unikt program där vinnaren får möjlighet att känna av pulsen på arbetsmarknaden och samtidigt få enormt mycket insikt och förståelse för människor, teknik och utveckling. "säger Guojing Chen som är en av finalisterna och läser till civilingenjör inom Maskinteknik och även har haft ett internship på Duke University i USA.

Utmärkelsen tilldelas en kvinnlig civilingenjörsstudent på KTH som utmärkt sig i problemlösning och sitt sätt att leda människor. Urvalsprocessen genomförs utav rekryteringsföretaget Proximo och består förutom klassiska intervjuer och case-lösning av exklusiva besök hos partnerföretagen samt nätverksträffar med alumninätverket, som består av tidigare vinnare och finalister. Priset för den som vinner utmärkelsen är ett egendesignat traineeprogram på tre av de sex partnerföretagen, sex månader per företag. Vinnaren får även ett coachingprogram hos Kvinnokompetensen.

"Utöver alla möjligheter till superbra kontakter med företagen tycker jag om att det har varit så intensivt umgänge med de andra tjejerna i gruppen." säger Elsa Skuncke som är en av finalisterna och läser till civilingenjör inom farkostteknik.

Det är tydligt att det främst är ideella uppdrag och arbete vid sidan av studier som har byggt finalisternas ledarerfarenheter och utvecklat dem till de goda ledare de är idag. För Elsa var det erfarenheten från basketlaget som spelade en avgörande roll när hon utvecklade sina ledaregenskaper. Samtidigt tillägger hon att det har varit ett genomgående tema i många sammanhang; gruppen ser gärna att hon tar ledarrollen och hon axlar gärna det ansvaret.

Förutom de ideella ledaruppdragen har de flesta finalister ett gediget intresse för internationella relationer och flera av dem pratar förutom svenska och engelska ytterligare ett eller flera språk flytande.

Katarina Atteryd som läser till civilingenjör inom Teknisk Fysik jobbade på ett partikelfysiks-laboratorium utanför Chicago "Där fick jag lära mig att problem som från början verkar helt omöjliga utifrån ens kunskaper blir möjliga att lyckas med om man bara sätter upp delmål och tar ett steg i taget. Det gav mig ett bättre akademiskt självförtroende och en insikt i att alla är gröna i början."

"Vår uppfattning är att alla dessa kvinnor kommer att få en avundsvärd start i karriären givet den gedigna rekryteringsprocessen där de har lärt känna både sig själva och potentiella arbetsgivare. Det är också tydligt att det finns ett stort teknikintresse hos dessa kvinnor som gör de till perfekta kandidater till våra partnerföretag." säger Evelina Ögren som är en av grundarna.

De elva finalisterna är Hannah Björk, Katarina Atteryd, Malin Daleke, Elsa Skuncke, Denise Fuglesang, Signe Åkerblom, Catharina Arehög, Ingrid Bratt, Ingrid Kjellström, Eli Lundberg och Guojing Chen. En av dessa koras till vinnare 2 december.