Linköpingsstudent utsedd till årets Female Digital Engineer 2022

Den 16 februari utsågs Emma Ahlstedt till Årets Female Digital Engineer 2022 - en utmärkelse som delas ut till en kvinnlig ingenjörsstudent som kommer ha en stor påverkan inom digitalisering i näringslivet.

rets Female Digital Engineer 2022
Bild: Emma Ahlstedt, årets Female Digital Engineer 2022
Foto: Lisen Gellerstedt, Killerwhalephoto

Female Digital Engineer drivs av CoGig AB och är ett utvecklingsprogram för kvinnliga ingenjörsstudenter med ambitionen och potentialen att forma och driva digitaliseringen i näringslivet. Syftet med programmet är att skapa en plattform för kvinnliga ingenjörsstudenter och innovativa företag att mötas, synliggöra kvinnliga förebilder inom digitalisering samt inspirera inom de arbetsmöjogheter som finns. Programmet fungerar även som en urvalsprocess för att utse årets Female Digital Engineer, som får ett skräddarsytt traineeprogram på tre av de sju partnerföretagen.

Den 16 februari utsågs Emma Ahlstedt till årets Female Digital Engineer 2022. Emma studerar 5:e året till Design & Produktutveckling på Linköpings Universitet. Female Digital Engineer samarbetar med några av de mest innovativa företagen som representerar flera olika områden inom svenskt näringsliv och som ser vikten av mångfald och jämställdhet. Årets partnerföretag är: Apotea, ASSA ABLOY, AstraZeneca, Epidemic Sound, KPMG, Stadium och Swedbank.

- Att få träffa alla tjejer i programmet har varit en spännande upplevelse. De här tjejerna är kloka, nyfikna och innovativa. Jag är övertygad om att de alla kommer vara med och forma och digitalisera framtiden. Tack till Cogig för att vi fick vara med och stort tack till tjejerna för deras engagemang, säger Fredrik Persson, CDO på Stadium.

- Female Digital Engineer-galan var en fantastisk givande kväll. Temat att förena förebilder med unga inspiratörer var en ren succé och energin sprudlade på eventet. Det var magiskt att se kvinnorna som formar Tech-Sveriges framtid. Det här är kvinnor som siktar högt, inspirerar och har en ljus framtid framför sig. Vi på Swedbank är ärade att få vara med på er resa, säger Petra Klein, CISO på Swedbank.

- Det har varit fantastiskt inspirerande för oss som partnerföretag att få träffa och lära känna alla grymt drivna och duktiga deltagare under programmet! Det är tydligt att varje person som deltagit är en av framtidens tech-stjärnor och förebilder!, säger Rebecca Rhen, CEO assistant and business developer på Apotea.

Juryns motivering lyder:
“Årets Female Digital Engineer 2022 är en person med förmåga att snabbt finna lösningar genom att förstå kärnan i utmaningen, utan att tappa fokus på helheten. I kombination med ett starkt driv och ett innovativt tänkande är hon en kraft att räkna med nu och i framtiden. Med stort teknikintresse, god förståelse för kundens behov och affärsnytta, är vi övertygade om att hon kommer att ha en stor påverkan i svenskt näringsliv genom digitalisering.”

Såhär säger Emma Ahlstedt om sitt deltagande i programmet och till utmärkelsen:
"Jag är otroligt glad och tacksam för möjligheten att ha fått vara en deltagare på Female Digital Engineer 2022. Att dessutom vinna känns helt otroligt kul och spännande! Det har varit SÅ inspirerande att träffa så många grymma tjejer med ett intresse för digitalisering och att få lära känna de olika partnerbolagen. Jag är enormt tacksam och taggad på att få påbörja den här resan tack vare Female Digital Engineer!"

Årets deltagare i Female Digital Engineer 2022 var:
Alice Eriksson, Chalmers Tekniska Högskola
Sandra Hammarsten, Umeå universitet
Signe Grönberg, Umeå universitet
Therese Ullén, Chalmers Tekniska Högskola

Ansökan till nästa års omgång av Female Digital Engineer 2023 öppnar i november 2022.

För mer information om programmet, besök: www.femaledigitalengineer.se

Cecilia Västgård
Verksamhetschef & Projektledare
cecilia.vastgard@cogig.se
Vår vision är enkel: Vi vill att makten i näringslivet ska vara jämnt fördelad mellan män och kvinnor. Att komma dit, inte så enkelt. Vi började vår resa 2013 när fyra ingenjörer grundade kärnan i vår verksamhet: utvecklingsprogram för kvinnliga ingenjörsstudenter i slutet av sin utbildning. Idag är vi stolta över att samarbeta med några av de mest slagkraftiga företagen i Sverige för att förvandla vår vision till verklighet genom att skapa en match mellan människor, intressanta roller och företag. Vi hjälper våra partners att attrahera och rekrytera de medarbetare som de behöver på kort- och långsikt. We are the new way to find great minds - We are CoGig!

Citat

- Female Digital Engineer-galan var en fantastisk givande kväll. Temat att förena förebilder med unga inspiratörer var en ren succé och energin sprudlade på eventet. Det var magiskt att se kvinnorna som formar Tech-Sveriges framtid. Det här är kvinnor som siktar högt, inspirerar och har en ljus framtid framför sig. Vi på Swedbank är ärade att få vara med på er resa.
Petra Klein, CISO på Swedbank.
- Att få träffa alla tjejer i programmet har varit en spännande upplevelse. De här tjejerna är kloka, nyfikna och innovativa. Jag är övertygad om att de alla kommer vara med och forma och digitalisera framtiden. Tack till Cogig för att vi fick vara med och stort tack till tjejerna för deras engagemang.
Fredrik Persson, CDO på Stadium.
Emma Ahlstedt, Årets Female Digital Engineer 2022