Sara Johansson, Årets kvinnliga förebild

En av grundarna till Female Leader Engineer, Sara Johansson, har blivit utsedd till Årets Kvinnliga Förebild. En utmärkelsen som delas ut av Saab tillsammans med Universum.

Ett av Female Leader Engineers syften är att lyfta fram kvinnliga förebilder inom näringslivet. Vi är därför mycket glada över att Sara Johansson uppmärksammats för just detta.

”Jag tror att mitt arbete med Female Leader Engineer är en av de största anledningarna till att jag får denna utmärkelse. Vi har i vår organisation lyckats få kvinnliga ingenjörsstudenter att vilja jobba med ledarskap i tekniktunga bolag. Vi har lyckats med det genom att vi lever som vi lär. Alla som är en del av Female Leader Engineer idag har själva målet att arbeta inom teknikbolag och många av oss är redan där nu. Vi blir därmed förebilder för de studenter och unga yrkesverksamma som kommer i kontakt med oss.” säger Sara Johansson.

En av de faktorer som krävs för att lyckas med en förändring är just att det finns förebilder och därför tycker vi inom Female Leader Engineer att det är oerhört viktigt att lyfta fram kvinnliga förebilder för att visa på vilken kompetens det finns bland kvinnor vad gäller ledarskap. Det är också viktigt att visa att dessa förebilder finns inom tekniktunga bolag, vilket både vi och den här utmärkelsen lyfter fram på ett tydligt sätt. Sara arbetar idag som Design Engineer på Scania. Så här säger Sara om vikten av att ha förebilder och vad det innebär att vara en:

”Förebilder är viktigt för det ger inspiration och en känsla av att något som innan kanske kändes omöjligt faktiskt är möjligt. Ens drömmar kan bli konkretiserade genom en förebild. Dock är det viktigaste att komma ihåg att vara en förebild är att vara trygg i sig själv och stolt för den man är. Andra ska därmed inte vilja vara exakt som sina förebilder utan snarare bli ännu mer inspirerade i att vilja och våga vara sig själva.”

Läs mer på www.femaleleaderengineer.se

Presskontakt: Ellinor Grape, ellinor.grape@femaleleaderengineer.se