• CoGig AB/

Schneider Electric och Female Technical Engineer inleder samarbete för att förändra branschen.

Report this content

Genom samarbete med programmet Female Technical Engineer vill Schneider Electric öka mångfalden genom att nå fler kvinnliga ingenjörer.

Bild: Charlie Timmermann, vd Schneider Electric

- På Schneider Electric vet vi att mångfald leder till ökad innovation, fler och bättre idéer och starkare resultat. Därför är det viktigt för oss, som verkar i en traditionellt mansdominerad bransch, att ständigt arbeta för en mer jämställd och inkluderande organisation så att vi kan attrahera fler kvinnliga kandidater och öka mångfalden ytterligare. Genom samarbetet med Female Technical Engineer hoppas vi kunna visa att det finns en självklar plats för fler kvinnor i företaget och branschen, säger Charlie Timmermann, vd Schneider Electric Sverige.

Female Technical Engineer är ett program för kvinnliga ingenjörsstudenter i slutet av sin utbildning, med syfte att fler kvinnor ska inspireras att arbeta med teknik inom industrin. Programmet är en unik mötesplats mellan kvinnliga ingenjörsstudenter och svensk industri. Genom dels exklusiva besök hos partnerföretagen, får deltagarna en djupare förståelse för företagens verksamhet och utmaningar, samt möjlighet att upptäcka alla spännande jobb som finns inom teknik.

- Tillsammans med våra partnerföretag arbetar vi för att makten i näringslivet ska vara jämnt fördelad mellan män och kvinnor. Med Schneider Electric starka strategi för både innovation och jämställdhet är de en viktig samarbetspartner och det känns fantastiskt roligt att ha dem med som partner i programmet, säger Cecilia Västgård, projektledare för Female Technical Engineer. Vi ser fram emot att tillsammans arbeta för att fler kvinnor ska söka sig till roller inom teknik.

Ansökan till Female Technical Engineer 2021 öppnar den 26 april 2021. Ansökan sker via Female Technical Engineers hemsida; www.femaletechnicalengineer.se