• CoGig AB/

Utmärkelsen Female Leader Engineer har utsett KTHs vassaste kvinnliga civilingenjörsstudent

På tisdagskvällen blev Katarina Atteryd utsedd till 2014 års vinnare av Female Leader Engineer. Syftet med utmärkelsen är att öka andelen kvinnor på ledande positioner i näringslivet, synliggöra kvinnliga ingenjörer som förebilder inom ledarskap samt att identifiera högpresterande kvinnliga studenter till ledarroller i framtiden.

Utmärkelsen delas ut i samarbete med sex marknadsledande företag; AstraZeneca, Ericsson, Fortum, Sandvik, Scania och Skanska.

Pierre Olofsson, VD på Skanska Sverige, är en stark sponsor av utmärkelsen och talar sig varm om den i olika sammanhang där han medverkar. På frågan om varför Skanska har valt att medverka som ett av partnerföretagen i utmärkelsen svarar han ”Ni är en fantastisk talangpool med mångfald, internationella erfarenheter och driv. Vi lyssnar och lär hur vi kan utvecklas och ser detta som ett bra tillfälle att få berätta och inspirera till en framtid inom Skanska.”

Under prisceremonin på van der Nootska palatset i Stockholm presenterades de elva finalisterna och mot slutet av kvällen presenterades vinnaren, med följande motivering:

Årets utmärkelse av Female Leader Engineer 2014 går till en person som är äkta, naturlig och trygg i sig själv samt visar på ett mod och en oräddhet utöver det vanliga. Hon har den övertygelse och inre styrka som krävs att utmana gamla sanningar och strukturer och kan därigenom bli en förebild att inspirera andra att se potentialen i teknikvärlden och i sitt ledarskap.

Vinnaren personifierar både envishet och ödmjukhet och har genom sin livsresa förvärvat nyttig lärdom om ledarskap och sin egen potential. Denna livsresa har flera intressanta destinationer kvar och många kommer vilja följa hennes väg.

Själv menar Katarina att den erfarenhet som främst har format henne var när hon gick in i väggen i början av 2009. ”Den upplevelsen har gjort mig ödmjuk, gett mig perspektiv på tillvaron och fått mig att inse att det viktigaste av allt är att må bra.”

I dag studerar hon till civilingenjör inom Teknisk Fysik där hon är i slutet av sin utbildning och skriver sitt examensarbete på världens största partikelfysiklaboratorium, CERN, i Genève. Hennes ledarerfarenheter har hon främst fått genom att vara engagerad ideellt i fysiksektionen på KTH. Hon har innehaft uppdrag där hon har lett upp till 150 personer under två års tid och genomfört ett förändringsarbete som krävde både mod och tydlighet. Katarina har även aktivt arbetat för att öka jämställdheten på sektionen, med goda resultat.

För Katarina väntar nu ett skräddarsytt traineeprogram à sex månader på tre av partnerföretagen samt ett exklusivt coachningsprogram hos Kvinnokompetensen.

De andra tio finalisterna i utmärkelsen har även dem en resa framför sig och partnerföretagen är intresserade av dem alla. ”Att få möjlighet att möta och lära känna dessa fantastiska studenter ger så mycket energi och glädje i mitt arbete. Om jag fick som jag ville skulle jag skicka anställningskontrakt till samtliga imorgon och därefter, i nästa steg, finna roller som passade var och en på Ericsson. De skulle leverera stort värde på många platser i vår organisation.” Säger Anders Österlund, chef Employer Branding för Ericsson Sverige.