Cognos justerar budet på Frango

Report this content

Erbjudandet riktar sig inte till personer vars medverkan förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än som följer av svensk rätt. Pressmeddelandet får inte distribueras eller offentliggöras i land där distributionen eller Erbjudandet kräver åtgärd enligt föregående stycke eller strider mot regler i sådant land. Cognos justerar budet på Frango OTTAWA, ON och BURLINGTON, MA, CANADA, 21 september, 2004 - Cognos Incorporated (Nasdaq: COGN; TSX: CSN) beslutade idag att justera det offentliga erbjudandet, som offentliggjordes den 24 augusti 2004, till aktieägarna i Frango AB (publ) ("Frango"). Den överenskomna justeringen innebär att den högre budpremien på A-aktierna (som innehas av Tom Löfstedt) jämfört med B-aktierna elimineras (ett värde om cirka 2,8 miljoner kronor) och att det erbjudna priset per aktie till samtliga aktieägare ökas med samma belopp, motsvarande 0,50 kronor per utestående A- och B-aktie. Justeringen är en respons, från Cognos och Tom Löfstedt, på synpunkter som lämnats av vissa aktieägare på att erbjuda ett högre pris för A-aktierna än för B-aktierna. Justeringen innebär att vederlaget i erbjudandet förändras enligt följande: - 85,50 kronor kontant per A-aktie (ursprungligen 93,50 kronor kontant) - 85,50 kronor kontant per B-aktie (ursprungligen 85,00 kronor kontant) Aktieägarna Livförsäkringsaktiebolaget Skandia, Nordea Småbolagsfond Norden och Nordea Invest Nordic Small Cap Fund, som tillsammans representerar 14,0% av kapitalet och 8,5% av rösterna i Frango stödjer transaktionen och kommer att acceptera det justerade erbjudandet förutsatt att inget högre bud presenteras. Inklusive tidigare kommunicerat stöd för erbjudandet har Cognos nu erhållit stöd och acceptans från aktieägare som representerar 69,0% av utestående röster och 48,8% av utestående kapital i Frango. I övrigt gäller de villkor liksom den tidsplan för erbjudandet som angivits i Cognos pressmeddelande den 24 augusti, 2004 och i det prospekt som är daterat den 1 september 2004 med anledning av erbjudandet. Ägare av B-aktier som redan har accepterat erbjudandet kommer att erhålla det högre vederlaget, 85,50 kronor per aktie och behöver inte inkomma med en ny accept för att acceptera det justerade erbjudandet. För frågor, kontakta Sean Reid, Cognos, +1-613-738-1440 eller Rick McLaughlin, Lois Paul & Partners, +1-781-782-5752. Vissa uttalanden som görs i detta pressmeddelande som inte baseras på historiska fakta är prognoser om framtida händelser. Sådana uttalanden görs med stöd av skyddsbestämmelserna i 1995-års reformlag för tvister rörande värdepapper (Private Securities Litigation Reform Act of 1995). Detta pressmeddelande innehåller prognoser rörande, bland annat, Cognos förväntningar inkluderade i Cognos pressmeddelande daterat den 24 augusti 2004 och i Cognos prospekt daterat den 1 september 2004 genom de hänvisningar till dessa dokument som görs i detta pressmeddelande. Dessa prognoser utgör inga utfästelser, utan innefattar risker och osäkerheter som kan leda till att de faktiska resultaten väsentligt avviker från dem som framställs i prognoserna. Exempel på omständigheter som kan orsaka sådana avvikelser är: avvikelser avseende Fragnos faktiska affärsutsikter eller verksamhetsförmåga som avviker från de som har framkommit i genomförd due diligence-undersökning; Cognos förmåga att effektivt integrera Frango och villkoren härför; förekomsten av lagstiftnings- eller myndighetshinder för integrationen; Cognos förmåga att behålla Frangos personal; Cognos förmåga att vidmakthålla intäktsökningar eller förutse en intäktsnedgång från någon av dess produkter eller tjänster; Cognos förmåga att utveckla och lansera nya produkter och produktförbättringar som motsvarar kundernas krav och den snabba tekniska utvecklingen; nya produktlanseringar och produktförbättringar som genomförs av konkurrenter; Cognos förmåga att konkurrera på en mycket konkurrensutsatt marknad; Cognos förmåga att välja och implementera lämpliga affärsmodeller och strategier; variationer i Cognos kvartals- och årsresultat på grund av historiska mönster; valutakursrörelser; skattesatsförändringar; den globala ekonomins påverkan på Cognos affärsverksamhet; obehörigt utnyttjande av Cognos immateriella rättigheter; krav från tredje man baserade på påståenden att Cognos mjukvaror inkräktar på tredje mans immateriella rättigheter; den i internationell verksamhet inneboende risken som exempelvis valutakursrörelser; Cognos förmåga att identifiera, anställa, utbilda, motivera och behålla en högkvalificerad företagsledning och annan nyckelpersonal; och Cognos förmåga att identifiera och genomföra förvärv med det önskat resultat; liksom dem riskfaktorer som omnämns i Cognos senaste årsredovisning på "Form 10-K" och kvartalsrapportering på "Form 10-Q" till USA:s Securities and Exchange Commission ("SEC"), liksom i annan ekonomisk rapportering till SEC. Läsare av detta pressmeddelande bör således inte fästa överdriven tilltro till dessa prognoser, vilka endast är relevanta per den dag de ges. Cognos avsäger sig all skyldighet att offentligt uppdatera eller revidera sådan prognos för att avspegla en förändring i Cognos förväntningar, eller på grund av en förändring i de händelser, villkor eller omständigheter som ligger till grund för prognosen, eller en förändring som kan påverka prognosens sannolikhet. OM COGNOS Cognos, världsledande inom verksamhetsanalys och Corporate Performance Management (CPM), levererar mjukvarusystem som underlättar för företag att styra, övervaka och förstå affärsverksamheter. Cognos tillhandahåller framtidens konkurrensfördelar - Corporate Performance Management - vilket uppnås genom att strategiskt använda Business Intelligence (BI) i affärsverksamheten. Våra integrerade CPM- lösningar underlättar för kunderna att styra utvecklingen genom planering, övervaka utvecklingen genom scorecarding, och att förstå utvecklingen genom Business Intelligence. Cognos har fler än 22 000 kunder i över 135 länder. Cognos Business Intelligence och Performance Management lösningar och tjänster till affärsverksamheter är också tillgängliga genom fler än 3 000 samarbetspartners och återförsäljare globalt. Cognos är noterad på NASDAQ (COGN) och på TSX i Toronto (CSN). Cognos redovisade intäkter om 683 miljoner USD och ett nettoresultat om 101 miljoner USD för räkenskapsåret som slutade 29 februari 2004, enligt US GAAP. För ytterligare information, besök Cognos internetsida på http://www.cognos.com. OM FRANGO Frango, etablerat 1987, är en ledande programvaruleverantör av lösningar som hjälper företag med stöd för planering, rapportering, konsolidering samt underlag till analys för affärsbeslut - Corporate Performance Managment (CPM). Drygt 1.300 koncerner och organisationer förlitar sig på Frango när det gäller CPM och verksamhetsuppföljning och styrning. Med huvudkontor i Stockholm, arbetar Frango globalt och har kontor i sexton länder i Europa, Fjärran Östern och USA samt distributörsavtal med företag i ytterligare tio länder. Frangos B-aktier är noterade på O- listan på Stockholmsbörsen. För ytterligare information, besök Frangos internetsida på http://www.frango.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/21/20040921BIT00020/wkr0001.pdf