• Colabitoil/

Colabitoil är ny officiell sponsor till VM i Rally  - bidrar till rallysportens omställning mot hållbara drivmedel

Colabitoil och Svenska Rallyt AB har tecknat ett treårsavtal om leveranser av Neste My HVO100 fossilfri diesel till Rally-VM med start i februari 2020. Colabitoil blir därmed en viktig partner i ett pågående arbete för att minska tävlingen negativa klimatavtryck och möjliggöra klimatneutrala evenemang.

Rally Sweden är Sveriges största årligen återkommande sportevenemang, och tillika landets största rallytävling. Tävlingen startar i Karlstad den 13 februari och går genom svenska och norska vinterskogar med runt 200 000 åskådare och närmare 100 miljoner TV-tittare världen över. Colabitoil kommer att leverera fossilfri HVO100 till arrangören samt de partners och volontärer som har uppdrag kopplat till evenemanget.

- Colabitoil är glada och stolta över att vara med och bidra till rallysportens omställning mot hållbara drivmedel. HVO100 reducerar både utsläppen av växthusgaser och farliga partiklar. Det känns extra viktigt vid ett så välbesökt och populärt evenemang som Rally-VM, säger Magnus Nyfjäll, vice vd Colabitoil Sweden AB.

Rally Sweden strävar efter att begränsa sin miljöpåverkan och har satt höga klimatmål för kommande evenemang. I miljöarbetet ingår att reducera utsläppen från sina transporter och köra med så hög miljömärkning på fordonen som möjligt. Något som blir möjligt genom sponsorskapet med Colabitoil.

- Rally Sweden har satt en tuff målsättning under visionen Rally Towards Zero där vi som arrangör vill minimera vår klimatpåverkan. Att rally-VM tagit beslutet att 2022 köra med hybridmotorer är ett viktigt steg på den resan. Via vårt nya partnerskap med Colabitoil kommer vi ett avgörande steg närmare att arrangera ett mer klimatneutralt rally, säger Glenn Olsson, vd Rally Sweden AB.

Magnus Nyfjäll, vice vd, tel. 070-641 72 81 alt. magnus.nyfjall@colabitoil.com

Glen Olsson, vd, Rally Sweden tel. +46 70 269 10 68 alt. glenn@rallysweden.com