• Colabitoil/

Colabitoil är officiell hållbarhetsleverantör till världscupen i skidskytte  - hållbara transporter möjliggör ett fossilfritt evenemang

Colabitoil och Biathlon Events i Sverige AB har tecknat ett treårsavtal om leveranser av Neste My HVO100 fossilfri diesel till världscupen i skidskytte som startar den 30 november. Colabitoil erhåller ett sponsorskap som Official Supplier och Sustainability Supplier och blir därmed en viktig partner i att möjliggöra ett fossilfritt evenemang under världscuptävlingarna i Östersund.

Biathlon Events AB ägs av Svenska Skidskytteförbundet och arrangerar VM och världscuper i skidskytte. Colabitoil sponsrade Skidskytte-VM tidigare i år och kommer även till detta evenemang leverera fossilfri HVO100 till hela fordonsflottan och de leverantörer, partners och volontärer som har uppdrag kopplat till evenemanget.

- Colabitoil är glada över att tillsammans med Biathlon World Cup i Östersund medverka till ett så lågt klimatavtryck som möjligt vid världscupstävlingarna 2019 till 2022. Med HVO100 i tanken kan alla vara med och bidra till ett hållbart samhälle, så att vi kan fortsätta arrangera skidskyttetävlingar även i framtiden, säger Magnus Nyfjäll, vice vd Colabitoil Sweden AB.

Biathlon Events har nyligen erhållit en hållbarhetscertifiering enligt det internationella certifieringssystemet ISO 20121 och har som enda arrangör av ett idrottsevenemang i Sverige anslutit sig till regeringens initiativ för ett Fossilfritt Sverige. Avtalet med Colabitoil blir en viktig del i hållbarhetsarbetet framåt.

- Vintersporterna utmanas av klimatförändringar vilket sätter hållbarhet högt på agendan inför alla våra evenemang. Transporter utgör normalt en stor del av klimatavtrycket under ett sådant här evenemang vilket gör samarbetet med Colabitoil extra viktigt för oss. Vi vill att även kommande generationer ska kunna njuta av vintern och fantastiska tävlingar på skidskyttestadion, säger Patrik Jemteborn, ordförande i Organisationskommittén vid Biathlon Events AB.

Magnus Nyfjäll, vice vd, tel. 070-641 72 81 alt. magnus.nyfjall@colabitoil.com
Patrik Jemteborn, VM-general, tel. 070 671 2008 alt. patrik.jemteborn@skidskytte.se
Ulf von Sydow, Hållbarhetsinspiratör, Biathlon Events AB, tel. 070-587 02 41 alt. ulf.vonsydow@skidskytte.se

Colabitoil Sweden AB är noterade på Spotlight Stockmarket (COLAB) och grundades 2013 med målet om att utveckla och saluföra framtidens fossilfria drivmedel. Från Norrsundet, Mellansveriges logistiknav utanför Gävle förser företaget konsumenter och företag med förnybara drivmedel. Utbudet av varor och tjänster gör det möjligt för kunder att sänka sina koldioxidavtryck genom att kombinera högkvalitativa produkter med bra service. Koncernen omfattas av dotterbolag inom fastighet, produktion och tankanläggningar. För mer information besök www.colabitoil.com