Kommuniké från årsstämma i Colabitoil Sweden AB (publ)

Den 18 maj 2021, hölls årsstämma i Colabitoil Sweden AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de
beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

• Resultatdisposition
    Stämman beslutade att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Stämman
    beslutade vidare att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2020. Härutöver beslutade stämman om
    ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktören för räkenskapsåret 2020.
  • Bestämmande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och revisorer samt fastställande av arvoden åt
    styrelsen och revisorerna

Stämman beslutade att antalet ordinarie styrelseledamöter skall vara sju stycken och att en styrelsesuppleant
    skall utses. Stämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med sammanlagt 1 150 000 kronor genom, dels 250
    000 kronor till styrelseordförande, dels 150 000 kronor vardera till övriga ordinarie styrelseledamöter som inte är
    anställda i bolaget.

Stämman beslutade vidare att arvode till ledamöter i styrelsens revisionsutskott ska utgå med 200 000 kronor att
    fördelas mellan ledamöterna samt att arvode till ledamöter i styrelsens finans-/investeringsutskott ska utgå med
    100 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna.

Därutöver äger ledamot rätt att debitera tid för arbete, som utgör tid utöver, vad som kan anses vara normal tid
    för styrelse- eller utskottsarbete.

Stämman beslutade att en revisor skall utses och att ingen revisorssuppleant skall utses. Vidare beslutade
    stämman att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

• Val av styrelse, styrelsesuppleant och revisor
    Stämman beslutade att Antonio Martinez, Jan Nordlöf, Björn Norrbom, Armando Cordova, Fredrik Törnqvist och
    Christer Sundin omväljs som ordinarie styrelseledamöter samt att Ulf Fredrixon nyväljs som ordinarie
    styrelseledamot. Till styrelseordförande nyvaldes Jan Nordlöf. Till styrelsesuppleant omvaldes Per-Erik Holmgren.
    Stämman beslutade vidare att bolagets revisor Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB, med auktoriserade revisorn
    Annika Wedin som huvudansvarig, omväljs till slutet av den årsstämma som hålls nästa räkenskapsår.

• Beslut om fastställande av riktlinjer för valberedningen
    Stämman beslutade om fastställande av riktlinjer för valberedningen i enlighet med valberedningens förslag och
    innebär i korthet att valberedningsarbetet inför årsstämman 2022 ska bedrivas enligt följande:

Styrelsens ordförande ska, baserat på ägarförhållandena i bolaget per den 30 juni 2021, sammankalla en
    valberedning bestående av en ledamot från var och en av de tre största aktieägarna i bolaget samt styrelsens
    ordförande.

Valberedningen ska fullgöra de uppgifter som enligt Svensk kod för bolagsstyrning ankommer på valberedningen.
  • Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner
    Stämman beslutade att bemyndiga bolagets styrelse att, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse
    från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om ökning av bolagets aktiekapital genom emission av aktier,
    teckningsoptioner och/eller konvertibler. Emission ska kunna ske kontant samt med eller utan föreskrift om
    apport, kvittning eller annat villkor.

Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att emissioner
    ska kunna ske dels för att kunna genomföra förvärv av bolag eller verksamheter och dels i syfte att tillföra bolaget
    rörelsekapital.

I den mån bemyndigandet utnyttjas för emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska
    emissionskursen vara marknadsmässig (med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall).

Bemyndigandet gäller fram till nästa ordinarie årsstämma i bolaget.

• Fullständig dokumentation kring årsstämmans beslut finns på bolagets hemsida www.colabitoil.com

Magnus Nyfjäll, CEO, tel. 010-557 56 15 alt. magnus.nyfjall@colabitoil.com

Christopher Amnéus, CFO, tel. 010-288 65 75 alt. christopher.amneus@colabitoil.com

COLABITOIL SWEDEN AB (publ) är ett innovativt och snabbt växande svenskt ”Green Tech” företag som syftar till att bidra till ett mer hållbart samhälle. Företaget grundades 2013 med visionen att utveckla och saluföra framtidens fossilfria drivmedel och på det sättet göra det möjligt för våra kunder att minska klimatpåverkan. Idag fokuserar Colabitoil framför allt på att utveckla och producera förnybara drivmedel som kan ersätta fossil bensin, diesel och flygbränsle. Bolaget bedriver fem affärsområden, produktion – licensiering – trading - hamn samt försäljning/distribution. Colabitoils kärnverksamhet finns i Sverige men affärsområden för licensiering och trading arbetar med kunder över hela världen - antingen direkt eller via vårt globala nätverk av partners, för mer information besök www.colabitoil.com