Nyhet om börsintroduktion samt aktuell nyemission

Nyhet om börsintroduktion samt aktuell nyemission Coldator FreshCool International AB (publ) Styrelsen för Coldator FreshCool AB (publ) har beslutat om nyemission av 1.250.000 aktier av serie B. Syftet med emissionen är att finansiera bolagets fortsatta expansion samt de ökade marknadssatsningarna i Sverige och Tyskland. Bolaget avser att noteras på Aktietorget under juni månad. Teckningskursen har fastställts till 8 kronor per aktie och teckningstiden är 2 - 26 maj. Emissionsprospektet finns på nätet i PDF-format: www.coldatorfreschcool.com MILJONORDER INFÖR BÖRSINTRODUKTION Den tyska dagligvarukedjan SKY placerar en stororder hos tillväxtbolaget Coldator FreshCool International AB (publ) precis inför den planerade börsintroduktionen på Aktietorget. Ordern avser FreshCool-anläggningar för Frukt & Grönt i kedjans livsmedelsbutiker. Byggstart för den första tyska anläggningen sker i juni månad i den tyska staden Güstrow och den följande planeras att byggas i Hamburg. Ett avtal finns att om den första provanläggningen utfaller som beräknat kommer SKY att installera FreshCool-anläggningar i alla sina 101 butiker och ordervärdet uppgår då till cirka 100 MSEK. Den tyska etableringen sker i samarbete med tyska STULZ, ett ledande företag inom luftbefuktning och kyla, med en årsomsättning på 5 miljarder DM. Den tyska marknaden har en oerhörd potential då dagligvaruhandeln där omsätter mer än 355 miljarder DM. Lars Barvaeus, verkställande direktör, Coldator FreshCool: "Vårt mest snabbväxande produktområde är FreshCool-anläggningarna för Frukt & Grönt med den finfördelade dimman som likt en rök faller ned över varorna, i säljande miljöer med naturmaterial och lockande färgspel. Senaste teknik med kyla och ultraljudsbefuktning. Nu gör vi en oerhört spännande inbrytning på den tyska marknaden som idag har helt okylda frukt och grönt-avdelningar, med viktförluster och snabbt sloknande sallad." Om Coldator FreshCool International AB (publ) Coldator FreshCool är ett snabbväxande utvecklings- och försäljningsbolag verksamt inom affärsområdet klimat och kyla. Företaget utvecklar och kommersialiserar koncept främst inom de expansiva områdena för livsmedel, medicin samt specialkyla. Bolagets största produkt heter FreshCool och är ett helhetskoncept för livsmedelsbranschens färskvarusida (frukt, grönsaker, charkuteri och mejeri). För ytterligare information kontakta gärna: Håkan Brännman, Styrelsens ordförande: tel 08-590 776 10, 070-868 54 70 eller Lars Barvaeus, Verkställande Direktör: tel 08-590 776 10, 070-79 43 156 eller Christian Widing, Marknadsföring, tel: 08 - 754 00 96, 0708- 26 53 71. Get your own FREE, personal Netscape WebMail account today at http://webmail.netscape.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00560/bit0002.pdf