Collector investerar i Matspar.se och Mr Shoebox – stärker sin position inom Fintech

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ.) (Nasdaq Stockholm: COLL). Collector investerar i Matspar.se och Mr Shoebox, stärker sin position inom Fintech.

Collector samarbetar idag med flera Fintechbolag. För att möjliggöra en fortsatt hög innovationskraft investerar Collector genom Collector Ventures i unga bolag inom Fintech med utpräglad digital inriktning.

Matspar.se är en oberoende prisjämförelsetjänst för matbutiker online. Idén är att hjälpa kunden att skapa den bästa möjliga matkassen vid onlineköp. Matspar.se bidrar till att utveckla och utmana den traditionella matvaruhandeln. Målsättningen är att erbjuda marknadens bredaste produktutbud av livsmedel online.

”Matspar.se har gett sig in på en marknad där vi har för avsikt att ändra svenska folkets beteende kring matvaruinköp. För att vara lyckosam i en sådan satsning är det viktigt att backas av aktörer som själva har erfarenhet av att vara disruptiva. Collector har tydligt visat hur man driver en modern bank och den kompetensen kommer vara värd mycket för oss.” VD Matspar.se, Omid Ghanbari.

Mr Shoebox erbjuder nästa generations cloudbaserade och mobila apptjänst för redovisning och bokföringstjänster för mindre företag. Genom enkla, effektiva och begripliga processer och med den senaste tekniken maximeras företagarens kontroll över företagets ekonomi. Företaget har under 2016 lanserat sin produkt med stor framgång och har redan en stor mängd användare. Företaget är early mover inom digital bokföring och har en volymbaserad, globalt skalbar affärsidé. Allt sker via en app i mobilen, läsplattan eller på datorn.

”Alldeles för många företagare anser att administration och utmaningar med finansiering är deras främsta hinder för tillväxt. Tillsammans med Collector banks erbjudanden, tekniska kompetens och entreprenöriella drivkrafter kan vi drastiskt öka våra möjligheter att bidra och erbjuda Sveriges och Europas företagare tjänster som verkligen underlättar vägen till framgång.” VD Mr Shoebox, Ken Bertling.

”Investeringarna i Matspar.se och Mr Shoebox är, var och en, viktiga pusselbitar i fortsatt utveckling av Collector till en ledande digital nischbank i Norden. Idéer och plattformar kan bredda Collectors erbjudande samtidigt som Collector kan erbjuda bolagen en bra miljö för fortsatt utveckling med hög kompetens inom teknik och digitalisering. Dessutom får de tillgång till seniora rådgivare inom Collector och NFT Ventures och, inte minst, ett stort nätverk.” Grundare och styrelseordförande Collector, Lena Apler.

Lena Apler, Grundare & Styrelseordförande Collector I Tel +46 70-525 65 80 I lena.apler@collectorbank.se
Åsa Hillsten, CCO & IR Collector I Tel +46 70-081 81 17 I asa.hillsten@collectorbank.se
Johan Lundberg, VD NFT Ventures I Tel +46 739-88 04 22 I johan.lundberg@nftventures.com

VD Matspar.se, Omid Ghanbari