Collector investerar i Nordkap – stärker sin position inom FinTech

Report this content

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ.) (Nasdaq Stockholm: COLL). Collector Ventures    investerar i Nordkap, en molnbaserad treasurylösning.

Hittills vänder sig Nordkap främst till fastighetsbolag. Collector Bank kommer att använda tjänsten och blir pilot för anpassning av lösningen för finansiella företag. Nordkap kräver ingen installation hos kunden och i kombination med det användarvänliga gränssnittet skapar detta ett kostnadseffektivt finansverktyg.

”Nordkap är ytterligare ett exempel på hur en molnbaserad tjänst kan förenkla hanteringen av stor datamängd och komplicerad materia. Nordkap har hittat en nisch med jättestor tillväxtpotential globalt. Collector Bank ska nu tillämpa Nordkaps lösning i den egna verksamheten, vilket vi ser fram emot för att ytterligare underlätta och förfina vår skuldhantering till att börja med.”
Lena Apler, Grundare & Styrelseordförande Collector

Collector samarbetar idag med flera FinTech-bolag. För att möjliggöra en fortsatt hög innovationstakt investerar Collector genom Collector Ventures i unga bolag inom FinTech med utpräglad digital inriktning.

"Nordkap är stolta över att arbeta med Collector Bank och ser en stor potential i samarbetet. Collector är en modern bank som delar vårt tänk hur en treasury-plattform skall utformas för att bemöta framtiden. Nordkap är inne i en expansiv fas och en partner som Collector känns helt rätt i detta skede."
Rikard Hjelm, VD Nordkap

"Vi ser den fortsatta investeringen som extremt intressant pga. den unika position som Nordkap har tagit som ett treasury system för framförallt fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. Positionen har man byggt upp under kort tid och värdet man levererar till sina kunder är väldigt stort. Den fortsatta internationaliseringen av Nordkap och breddande av produkter kommer ge den etablerade banksektorn en tuff match."
Johan Lundberg, CEO NFT Ventures

Lena Apler, Grundare & Styrelseordförande Collector I Tel +46 70-525 65 80 I lena.apler@collectorbank.se
Åsa Hillsten, CCO & IR Collector I Tel +46 70-081 81 17 I asa.hillsten@collectorbank.se
Johan Lundberg, VD NFT Ventures I Tel +46 739-88 04 22 I johan.lundberg@nftventures.com