Collector Nyhetsmorgon i Båstad med Steffo

I förmiddags arrangerade titelsponsorn av Collector Swedish Open ett välbesökt Nyhetsmorgon i Båstad. Steffo Törnquist från TV4 och Collectors grundare Lena Apler var morgonens radarpar. Dubbeltennis, mattrender, crowdfunding, politik och lite Let’s Dance diskuterades bland gästerna.

Steffo inledde med att ta pulsen på spelarna inför dagens hetaste match i Collector Swedish Open. Dubbelsemifinalen mellan de svenska tjejerna Johanna Larsson och Rebecca Peterson. I och med svenskornas framgångar är det dubbel alla pratar om i Båstad just nu.

Johanna fick frågan varför det i vanliga fall är mindre fokus på dubbel än singel.
"Media vill ha singelmatcher på stora banor och man tjänar betydligt mindre som spelare i dubbel. För att trygga sin ekonomi väljer spelarna istället att fokusera på singel", förklarar Johanna Larsson

"Vi hoppas det kommer massor med folk idag som hejar och peppar på läktarna", tillägger en laddad Rebecca Peterson.

Nästa gäst i soffan var författaren och kommunikationskonsulten Per Schlingmann. I höst släpper han tillsammans med Kjell A Nordström boken ”Urban Express” som vi idag fick se första exet av.

”Kunskapsbegreppet är i förändring. Idag räcker det inte med en Harvardutbildning för att nå framgång. Vi lever i en digital värld där det gäller att ha förmågan att kunna stänga av och reflektera i nuet. Framtidens klasskillnader kommer vara mellan dem som lyckas stanna upp, ta tillvara på slumpen och mötas i städernas live-upplevelser. I städerna möts människor och kapital. För att öka chanserna till slumpmässiga möten som leder till framgång söker vi oss till städerna", resonerar Per Schlingmann.

Lite politik är oundvikligt med Moderaternas förnyare i soffan

"Företag borde lära sig mer från politiken. I en transparent och öppen värld blir det personliga varumärket allt viktigare. Även för företag. Vem som äger företaget vi konsumerar av blir allt viktigare för konsumenterna. Det gäller att bygga förtroende med sina kunder och personifiera varumärket. Lena Apler är ett bra exempel på att personifiera Collector”, tillägger Schlingmann.

”Gällande valet i höst tycker jag att de etablerade partierna inte hänger med i vad som händer i städerna med högutbildade urbana kvinnor som röstar på partier med fokus på miljö och feminism. Det är lite av deras akilleshäl. M borde fånga upp detta och ta tillvara på den urbana invånarens intressen. Våga lyssna in och förändra.” säger Schlingmann.

Trend att avdramatisera restaurangbesöket

Stjärnkocken Stefan Karlsson stod för morgonens matinslag och diskuterade trender i restaurangvärlden samtidigt som han tillagade en god aptitretare.

”Det gäller att känna av vad som händer i staden. Fond gick bra men låg inte riktigt i tiden. Det var dags att göra något annat och gå bort från ”fine dining”.  På min nya restaurang SK Mat och Människor har vi avdramatiserat restaurangbesöket. Vi har exempelvis tagit bort väggarna till köket ,vilket jag tyckte låg i tiden med tanke på alla diskussioner i media om matfusk. Nu ser gästerna allt som händer i köket, ” berättar Stefan Karlsson

Patrik Sjöberg var också på plats i Båstad och Collector Nyhetsmorgon.

Efter höjdhoppskarriären tog han en paus på tio år. När Patrik blev pappa förändrades hans inställningar på många plan och han fick många funderingar på hur han i framtiden ska kunna skydda sin dotter. Resultatet blev en terapisession med sig själv i form av boken ”Det du inte såg”.

”Jag har satt ett världsrekord men annars är min sits inte annorlunda än andra som varit i min situation. Det som hände har gjort att jag haft svårt att lita på folk. Och problem med att folk säger till mig det här får du och det här får du inte göra. Då gjorde jag istället ofta det jag inte fick som att komma hem packad kväll innan träning av ren djävulskap” berättar Patrik Sjöberg.

”Jag blir aldrig helt färdig med mig själv. Och vad jag tjänat på boken kommer aldrig bli plåster på såren. Men den kommer alltid att finnas och hjälpa andra som varit med om samma sak”, tillägger Sjöberg.

Bli producent av nästa års stora komedi

Avslutningsvis kom filmteamet bakom nästa års stora komedi ”Prästen i paradiset” till Steffos soffa. Eva Röse och Kjell Bergquist har varsin huvudroll. Med i soffan var även producent Håkan Hammarén och prisbelönte regissören Kjell Sundvall.

Collector är medproducenter av filmen och har ett crowdfunding-projekt inför filmen. Alla som vill kan vara med och investera i filmen. En ny spännande finansieringsform där lägsta andel är 1000 kr. TV4, Film i Väst, Collector och Fundamental Film är övriga stora producenter. Mer info finns på www.collector.se/prasten

Filmen beräknas att ha premiär på center courten under Collector Swedish Open 2015.

Måns Zelmerlöw avslutade Collector Nyhetsmorgon med sina glada versioner av ”I’m Yours och Oh Boy”