Lena Apler - Årets kvinnliga entreprenör.

Kvinnan som grundade finansbolagets Collector ur 90-talets kreditförluster 1999 har fått sitt bolag att växa från 4 till 300 anställda. I dag har Collector en balansomslutning på 7 miljarder, en nettoomsättning på 900 miljoner och är i slutfasen av den tvååriga processen att bli bank. Sedan väntar börsnotering. Nu tog Lena Apler hem priset som Årets kvinnliga entreprenör.

I går kväll på Rival i Stockholm utsågs Näringslivets mäktigaste kvinnor av Veckans Affärer. Av sex olika kategorier var Lena Apler, ordförande Collector, nominerad till Årets kvinnliga entreprenör. I en bransch som domineras av finansmän, sticker denna orädda kvinnan ut och tog hem priset som Årets kvinnliga entreprenör. Motiveringen löd; På listan över näringslivets mäktigaste entreprenörer återfinns grundare som än idag är aktiva inom bolaget. De har rankats efter sitt inflytande, bolagets omsättning och potential att bli ännu större.

Lena Aplers bästa tips; Gör det du är bra på, framstå som orädd och ge aldrig upp!

Taggar: