Pressinbjudan 17 juli

Båstad, Sverige – Collector Bank bjuder in till Collector Nyhetsmorgon med Steffo - Sport & affärer.

Plats: SAND, Terrassen Hotel Skansen, Båstad

Tid: 10:30-12:00, fredagen den 17 juli

Ämne: Sport och affärer – Vad krävs för att nå toppen. Och stanna där.

Steffo Törnquist från TV4- leder Collector Nyhetsmorgon

Gäster i soffan: Jonas Björkman, Patrick Mouratoglou (tränare Serena), Tina Thörner.

Steffo Törnquist från TV4 leder Collector Nyhetsmorgon – i soffan har han samlat framgångsrika och affärsinriktade idrottsstjärnor med Serena Williams tränare Patrick Mouratoglou i spetsen. Patrick är en av Frankrikes ledande profiler inom sport och näringsliv. Han har bland annat ett eget TV program. Jonas Björkman och Tina Thörner ger sin syn på hur de genom högt ställda mål nått framgång genom sport och jämför med att driva ett framgångsrikt företag.

I dagens företagsklimat tävlar bolagen ständigt mot sina konkurrenter. Vem som vinner avgörs både i sport och i näringsliv av hur väl man kombinerar strategier, egenskaper och vågar satsa. Kapital är en annan avgörande faktor för att lyckas. ”Vi ser många likheter bland våra anställda och idrottsstjärnor. Collectors framgångar har stor del i att vi lyckats attrahera drivna, målmedvetna, entreprenöriella personer med starka karaktärer – från olika kulturer. Precis som för en idrottsstjärna måste våra anställda hela tiden vilja lite mer. Det skapar en unik företagskultur och påverkar våra resultat positivt”, säger Lena Apler, Collector, grundare och styrelseordförande.

Sport och företag i samverkan ställer krav på etik

Sponsring av sport har blivit en större del av företags samhällsengagemangssatsningar. Framgångsrika företag förväntas att se längre än till sista raden och tillföra ytterligare värden till bolaget. Via satsningar på sportevenemang, lokala klubbar eller idrottsstjärnor når företagen ut till intressenter, kunder, leverantörer, potentiella medarbetare, media i olika samhällsklasser och kulturer. Med rätt förutsättningar kan sportsligt engagemang förändra liv i en positiv riktning. Precis som möjligheten att få en anställning i ett bolag kan förändra livet för andra.

”Collector har ett långsiktigt fokus med sin sponsring av damtennis. Sedan 2009 har vi bidragit till att unga tennistalanger kunnat möta världsstjärnor som Serena Williams på center courten i Båstad. Att få möta en världsstjärna på planen är lika viktigt för tennisspelarna som för oss att möta och prata med våra kunder. En förutsättning för att fortsätta driva företaget framåt”, avslutar Lena Apler, Collector, grundare och styrelseordförande.

Ett sponsoravtal med ett företag innebär också ett större samhällsansvar för sportstjärnan. För att behålla sin sponsor måste personen leva etiskt och hålla sig borta från droger, spel och korruption. Och utan sponsorer är det svårt att göra en karriär inom idrotten. Precis som det utan kapital är det en utmaning att driva ett företag mot toppen.

Kort info om gästerna

• Jonas Björkman
    Alvestasonen inledde sin tenniskarriär under Swedish Open 1991. Björkman vann under sin karriär 54 dubbeltitlar och 6 singeltitlar. Som bäst rankades han världsetta i dubbel och nummer fyra i singel. Han har alltid varit noga med sitt eget varumärke vilket gjort att han även fått en framgångsrik karriär efter tennisen.
  • Patrick Mouratoglou (Serena Williams’s tränare)
    Fransmannen Patrick är sedan 2012 tränare till världens främsta damtennisspelare – Serena Williams. Som tränare har Patrick ett stort ansvar för Serenas framgångar. Hur hon hinner kombinera tennisträning med sina övriga engagemang och fortfarande hålla sig på tennistoppen.
  • Tina Thörner
    Tina började sin karriär som kartläsare i rally 1984. Sedan dess har hon vunnit tre världsmästerskap för damer. Och läst kartor i Dakarrallyt åt världsmästaren Colin McRae. Tina har skrivit ett antal böcker om att se möjligheter, skapa motivation och drivkraft.

Kontakt och anmälan

Kontakta Åsa Hillsten Eklund, Communication & Marketing om du vill veta mer om Collector Nyhetsmorgon eller boka enskilda intervjuer med någon av gästerna. Telefon: +46 700 81 81 17, e-mail: asa.hillsteneklund@collector.se