Pressinbjudan 18 juli

Båstad, Sverige – Collector Bank bjuder in till Collector Nyhetsmorgon med Steffo - 2015 Ödesåret

Plats: SAND, Terrassen Hotel Skansen, Båstad

Tid: 10:45-12:00, lördagen den 18 juli

Ämne: Hur påverkar dagens attityder kring jämställdhet, hållbarhet och självuppfyllelse ett företags framgångar?

Steffo Törnquist från TV4 leder Collector Nyhetsmorgon

Gäster i soffan: Anders Borg, Azita Shariati, Per Schlingmann, Ingrid Bonde och Stefan Karlsson

Collector bjuder in till Nyhetsmorgon med Steffo i Båstad där aktuella ämnen inom näringslivet kommer diskuteras. I Soffan har han samlat några av Sveriges främsta påverkare inom näringslivet och politiken. Anders Borg (fd finansminister), Azita Shariati (årets mäktigaste kvinna utsedd av Veckans Affärer), Per Schlingmann (Pr-konsult och författare), Ingrid Bonde (Vice VD och CFO Vattenfall) och Stefan Karlsson (entreprenör och krögare, SK Mat & Människor).

Hur vi definierar ett framgångsrikt företag kan betyda olika för olika människor. Bra resultat, nöjda medarbetare, en jämställd ledningsgrupp, hög innovationstakt, attraktiv arbetsplats, bra produktportfölj, nöjda kunder är traditionella ingredienser. 2015 präglas näringslivet av ett oroligt politiskt och ekonomiskt läge med en svag valuta, ett skakigt Grekland och en historisk penningpolitik med negativ ränta. Hur påverkar detta företagens vilja att våga satsa på rekrytering, produktutveckling och export?

Kvotera eller inte kvotera, det är frågan.

Kvotera eller inte kvotera. Av alla samhällssektorer är det privata näringslivet sämst på att engagera kvinnor.  Sämre än politiken och den offentliga sektorn. Med en jämnare lednings- och styrelserepresentation av kvinnor visar företag att de hänger med sin tid och är öppen för omvärldens förändringar. Även om individens kvalifikationer är viktigast är även omvärldens bild viktig för företags resultat.  Vid sidan om globalisering, urbanisering och digitalisering är den kvinnliga utbildningsrevolutionen en av dagens viktigaste förändringskraft. Utöver jämställdhet med fokus på kvinnor behöver även integrationsfrågan lyftas högre på agendan. Varför går integrationen i Sverige så långsamt? Att få in personer från andra länder i styrelse- och ledningsgrupper visar företagets kunskap och intresse för andra marknader. Hur underlättar företag för att integrera kompetenta människor från andra kulturer i företagen?

Hållbara människor och miljöer

Hållbarhet och hälsa är ett annat ämne som fortsätter sättas högt på agendan 2015. Unga medarbetare söker sig till företag som tar ansvar både för närmiljön och i ett mer globalt perspektiv. Att ha ekologisk mjölk i kylen, källsortera i lunchrummet och friskvård på företagen känns som en självklarhet för dagens unga. Likväl som att företagen har ett hållbarhetstänk i sin produktutveckling.

På krogen efterfrågar vi ekologisk mat av bra råvaror. Och vi vill veta var maten kommer ifrån. Det ställer nya krav även på krögarna när kunderna får in nya aspekter på restaurangbesöket – mer än bara en god vackert upplagd middag. Hållbarhet måste vara en del av varje framgångsrikt företags strategi. Om hållbarhetsarbetet gör skillnad och dessutom ger resultat på sista raden kan det ses som en viktig framgångsfaktor.

Kort info om gästerna

• Anders Borg
    F.d. finansminister. Borg var svensk finansminister 2006-2014. Han anses vara en av Sveriges mest inflytelserika opinionsbildare. Tidningen Financial Times utsåg 2011 Borg till EU:s främste finansminister i sin årliga rankning av unionens finansministrar. Idag har Borg bland annat styrelseuppdrag i Kinnevik och uppdrag från World Economic Forum.
  • Azita Shariati
    Årets mäktigaste affärskvinna, VD Sodexo. Med en individuell ledarstil och inkluderande inställning till affärsutveckling utmanar Shariati näringslivet. För fem år sedan införde hon och ledningsgruppen ett mål att 2015 ha 50 procent kvinnor i Sodexo på högre chefsposition. Ett mål som redan uppnåtts. Shariati kom som kärleksflykting till Sverige 1988. Hon lärde sig snabbt svenska och inkluderade sig i samhället vilket skapade en grund för en framgångsrik karriär. Som företagsledare försöker alltid Shariati påverka strukturen och förändra synen och få folk att se nytt.
  • Per Schlingmann
    PR-konsult, kommunikatör och författare. Schlingmann är aktuell med boken ”Urban Expres”s och driver konsultbyrån Per Schlingmann AB där han jobbar som rådgivare. Per är även krönikör i Dagens Industri. Och är även vida känd som moderaternas förnyare. Per utmanar företag och organisationer i att våga tänka nytt och tänka bredare. Per har även skrivit boken ”Stå aldrig still”.
  • Ingrid Bonde
    Finansdirektör och ställföreträdande koncernchef Vattenfall. Bonde är en framgångsrik kvinna i svenskt näringsliv – alltid i toppen när Sveriges mäktigaste kvinnor utses. 2003 utsågs hon till generaldirektör för Finansinspektionen, en post hon hade till 2008. Därefter rekryterades Bonde som VD till AMF Pension. Idag ingår hon i Vattenfalls koncernledning.
  • Stefan Karlsson
    Kock och restaurangägare. Karlsson är en framgångsrik kock som driver restaurang SK Mat & Människor, Mr.P, Bar Himmel och TOSO i Göteborg. 2015 tilldelades han en stjärna i Guide Michelin för restaurang SK Mat & Människor. Han har tidigare drivit stjärnkrogen Fond i lokalen där Toso nu ligger. Karlsson är en välkänd TV-kock och deltog även i Kockarnas Kamp 2012. De senaste åren har han valt att fokusera mer på sina restauranger och privata cateringsuppdrag.

Kontakt och anmälan

Kontakta Åsa Hillsten Eklund, Communication & Marketing Manager Collector om du vill veta mer om Collector Nyhetsmorgon eller boka enskilda intervjuer med någon av gästerna. Telefon: + 46 700 – 81 81 17, e-mail: asa.hillsteneklund@collector.se