Sportslig talang blir till samhällskraft

Skolor i Afrika, stöd till offer för vapenvåld i USA, tennisakademier och utbildning för världens barn är några av de projekt som Serena Williams, Patrick Mouratoglou, Jonas Björkman och Tina Thörner engagerar sig i. Vid Collector Swedish Open arrangerade idag titelsponsorn Collector Bank en Nyhetsmorgon ledd av Steffo Törnquist och Lena Apler. Idrottsstjärnor diskuterade hur idrottsligt driv kan omvandlas till socialt ansvarstagande.

Serena Williams återvände i år till en av sina favoritplatser på touren – Båstad och Collector Swedish Open. En armbågsskada tvingade henne dock att avbryta turneringen efter en match. Ett tufft beslut för någon som inte nöjer sig med annat än att vara nummer ett. Steffo Törnquist inledde med att fråga Serena Williams om formen, Båstad och hennes engagemang utanför tennisplanen.

Min kropp pratade till mig. Ibland säger det bara stopp. Min armbåge blev sämre och det gick inte att fortsätta. Det känns tråkigt att inte kunna fullfölja. Det är ingen hemlighet att Båstad är ett av mina favoritställen på touren. Det känns som semester med stranden så nära banorna och matcher som inte slutar så sent”, säger Serena Williams, som även har ett starkt driv utanför tennisplanen med engagemang i flera välgörenhetsprojekt.

Jag har mina rötter i Afrika, även om jag är uppvuxen in USA, och har alltid känt att jag vill komma tillbaka och bidra till att göra skillnad för nästa generation. Tillsammans med UNICEF har jag varit med och byggt upp skolor i Afrika. Att se drivkraften och glädjen hos barnen är helt fantastiskt”, säger Serena Williams.

Serena Williams arrangerar årligen löptävlingen ”Ultimate Run”, där pengarna som samlas in går till att stötta barn som råkat ut för våld, relaterat till vapen. Serena hoppas även att hennes sportframgångar inspirerar andra. Alla kan lyckas, det handlar om inställning, att vilja bli något, förklarar hon.

Williams tränare Patrick Mouratoglou deltog också vid Collectors Nyhetsmorgon. På Steffo Törnquist fråga om hur det är att träna någon som redan är världsbäst svarar han: ”Serena är aldrig nöjd. Hon blickar aldrig bakåt, bara framåt och har alltid nya mål, vilket gör att hon ständigt måste förbättra sitt spel, precis som alla andra”.

Patrick Mouratoglou driver en framgångsrik tennisakademi i Frankrike med fokus på individanpassad coaching. För såväl proffs som juniorer och vanliga tennisentusiaster jobbar Mouratoglou enligt samma metod.

Alla är olika och vi måste hitta varje individs unika potential. Genom att förstå varje persons mentalitet, historia och fysiska kapacitet utvecklar vi individuella metoder som tar spelet framåt där alla får samma möjlighet, oavsett bakgrund.

Kraften från sporten blir till samhällsengagemang

Jonas Björkman och Tina Thörner har efter framgångsrika idrottskarriärer tagit sitt sportsliga engagemang och kontakter de skapat vidare till välgörenhet i olika former.

Hela min karriär har varit fokuserad på coaching, motivation och mental träning till rallyföraren. Idag har jag tagit den erfarenheten med mig och startat en digital utbildningsplattform till alla världens barn. Grundtanken är densamma i skolan som i sporten. Det gäller att få fram det bästa ur varje person”, svarar Tina Thörner på Steffos fråga om likheten mellan kartläsning och utbildning för barn.

Jonas Björkman har inte släppt tennisen helt men tagit den vidare till att hjälpa andra. Tillsammans med Måns Zelmerlöw har Jonas Björkman startat Zelmerlöw & Björkman Foundation.

Med pengar vi fått in från bland annat en årlig tennisturnering och armband vi säljer, har vi redan kunnat bygga fyra skolor i Afrika”, berättar Björkman.

Björkman poängterar även vikten av företags engagemang och sponsring av svensk idrott som en viktig del i samhällsutvecklingen. ”Tennis är en sport som det måste fokuseras mer på. Och det kan inte bara komma från företags håll - kommunerna i Sverige måste satsa mer på att bygga tennisbanor så nya tennistalanger har någonstans att spela”.

Collector Bank engagerar sig i flera samhälls- och hållbarhetsprojekt. Att långsiktigt stötta svensk damtennis via Collector Swedish Open är ett av engagemangen.

I sju år har Collector Swedish Open varit en viktig del av våra sponsringssatsningar. Ett då okänt kreditmarknadsbolag från Göteborg tog damtennisveckan till Båstad. Detta i syfte att stötta svensk damtennis, men även skapa en möjlighet att nätverka med kunder och en plattform att exponera vårt varumärke på. Idag är vi börsnoterad bank och har återigen lyckats få eliten av svensk damtennis till Båstad. Att se våra svenska spelare möta världsstjärnor gör mig stolt”, förklarar Collector Banks styrelseordförare och grundare Lena Apler för Steffo Thörnquist.

Stefan Alexandersson, VD, Collector Bank, Telefon +46 70-607 38 87

E-post stefan.alexandersson@collector.se