• Collectum/

5 559 tjänstemän i Gotlands län får rött kuvert – upp till 1 600 kronor mer i pension för många

Report this content

Under mars kommer cirka 1,2 miljoner privatanställda tjänstemän att få ett rött kuvert med besked om sin tjänstepension från Collectum. Det finns stora pengar att tjäna för den som engagerar sig i sin tjänstepension. Tack vare pressade avgifter kan många av de privatanställda tjänstemännen genom ett enkelt omval få upp till 1 600 kronor mer i pension per månad.

I det röda kuvertet från Collectum får landets privatanställda tjänstemän ett individuellt årsbesked över sin tjänstepension ITP. Tjänstepensionen är en viktig del av den totala pensionen för de tjänstemän som omfattas av denna förmån. För en 30-åring med en månadslön på 25 000 kronor betalar arbetsgivaren mer än 1 300 kronor varje månad, över 15 000 kronor per år, till tjänstepensionen.

En ny undersökning gjord av Skop på uppdrag av Collectum visar att tjänstepension rankas som den mest värdefulla anställningsförmånen av de tjänstemän som omfattas av ITP. Att ha tjänstepension rankas till exempel klart högre än att ha tjänstebil eller extra sjukförsäkring. Trots detta säger sig arbetsgivare inte lägga särskilt stor vikt vid tjänstepension i samtal med anställda om löner och övriga anställningsförmåner.*

– Vi vet att tjänstepensionen är en förmån som är mycket uppskattad av de anställda. Vi vet också att den upplevs som komplicerad. Arbetsgivarna har mycket att vinna på att bättre föra fram tjänstepensionen som den anställningsförmån den är. De anställda har å sin sida mycket att vinna på att bli mer medvetna om hur den egna tjänstepensionen ser ut. Därför uppmanar jag arbetsgivare och medarbetare att ta upp tjänstepensionen vid anställningstillfällen och i samtal om löner och förmåner, säger Anders Moberg, vd för Collectum.

I år finns det särskilt stora skäl för de privatanställda tjänstemännen att studera det röda kuvertet och engagera sig i sin tjänstepension. I den upphandling Collectum gjorde under förra året lyckades man pressa avgifterna med i genomsnitt 65 procent. Men för att få del av dessa nya låga avgifter måste man som tjänsteman själv vara aktiv.

– Genom att göra ett enkelt omval kan tjänstemännen få upp till 1 600 kronor mer i pension i månaden, framhåller Anders Moberg.

All information om hur omvalet går till finns på collectum.se. På collectum.se/arsbesked finns en enkel snurra där man utifrån ålder och lön kan jämföra avgifterna mellan olika försäkringsbolag.

– Vi vet sedan tidigare att många inte vet hur viktig tjänstepensionen är. För många tjänstemän svarar tjänstepensionen för mer än en fjärdedel av den totala ålderspensionen. En tjänsteman med 40 000 kronor i slutlön får typiskt sett cirka 12 000 kronor i månaden i tjänstepension den dag han går i pension. Genom att ägna några minuter åt det röda kuvertet kan man få en mycket bättre bild av sin framtida tjänstepension, avslutar Anders Moberg.

På www.collectum.se/arsbesked finns pressbilder och mer information för nedladdning.

*SKOP har på uppdrag av Collectum intervjuat cirka 1 800 aktivt försäkrade samt drygt 1.000 företagskunder. Intervjuerna gjordes per telefon mellan den 15 januari och 9 februari 2008.