Andra steget i ITP-upphandlingen: Offertförfrågan fondförsäkring skickas ut

Report this content

Idag skickar Collectum ut offertförfrågan till de försäkringsbolag som anmält intresse att delta i upphandlingen av fondförsäkring inom ramen för den nya ITP-planen. Försäkringsbolagen inbjuds att lämna offerter enligt två olika modeller för hantering av fondförsäkringar. ITP-nämnden, med representanter för Svenskt Näringsliv och PTK, beslutar utifrån inkomna offerter vilken modell som ska gälla. De fattar sedan beslut om vilken eller vilka försäkringsgivare som ska utses som leverantör/er för fondförsäkring.

– Upphandlingen av fondförsäkring är den andra delen av två inom ramen för den nya ITP-planen och kommer få stor inverkan på individers pensionssparande och den svenska pensionssparmarknaden. En konkurrensutsatt upphandling, löpande uppföljning, tidsbegränsade avtal och flytträtt borgar för att tjänstemännen kontinuerligt kommer att kunna erbjudas konkurrenskraftiga försäkringsprodukter, säger Collectums VD Anders Moberg.

De två olika modellerna av fondförsäkringar som finns med i offertförfrågan kan beskrivas på följande sätt:

1. En modell liknande dagens ITPK-system där tjänstemännen erbjuds ett begränsat antal fondförsäkringsbolag och deras fonder. Offerten ska vara Collectum tillhanda 24 november 2006.
2. En fondtorgsmodell innehållande cirka 45 separat upphandlade fonder inom ett trettiotal kategorier. Offerten ska vara Collectum tillhanda 4 december 2006.

I likhet med traditionell pensionsförsäkring upphandlas fondförsäkringar med flytträtt. Dels kommer de försäkrade kunna flytta mellan försäkringsgivare, dels kommer hela försäkringsbestånd kunna flyttas från ett försäkringsbolag som inte lever upp till de krav som ställs på leverantörerna under eller efter avtalsperioden.

Oavsett val av modell kommer Collectum att teckna ett tidsbegränsat förmedlingsavtal. Detta möjliggör regelbunden upphandling och konkurrensutsättning för att ständigt säkerställa låga avgifter för produkterna till ITP-planen.

Collectum administrerar tjänstepensionen ITP och har fått i uppdrag att upphandla försäkringsbolag för den nya ITP-plan som har överenskommits mellan Svenskt Näringsliv och PTK. Planen träder i kraft den 1 juli 2007. Upphandlingen görs i två separata delar; traditionell pensionsförsäkring respektive fondförsäkring. Upphandlingen av den traditionella pensionsförsäkringen inleddes den 29 september. Nu inleds upphandlingen av fondförsäkringsdelen.

Upphandlingen kommer att vara klar i februari 2007. Då kommer de bolag som blivit valbara för traditionell pensionsförsäkring och fondförsäkring att offentliggöras.