Drygt en tredjedel av de unga tjänstemännen har gjort ett ITP-val

Report this content

Fram till mitten av november har cirka 15 000 privatanställda tjänstemän i åldern 25-28 år gjort ett aktivt ITP-val i det nya tjänstepensionssystemet. Det innebär att drygt en tredjedel själva valt i vilken form och av vilket försäkringsbolag som pensionspengarna ska förvaltas.

Att 35 procent av förstagångsväljarna har gjort ett aktivt ITP-val kan jämföras med att endast 7 procent av förstagångsväljarna gjorde ett aktivt PPM-val under 2006.

Hälften av premierna placeras i traditionell försäkring och den andra hälften kan placeras antingen i fondförsäkring och/eller i traditionell försäkring. 58 procent av dem som aktivt gjort ett val har valt en traditionell försäkring medan 42 procent har valt en fondförsäkring. Om man utgår från den del (50 procent) som kan placeras antingen i traditionell försäkring och/eller fondförsäkring ser fördelningen ut på följande sätt:

• 71 procent i fondförsäkring
• 29 procent i traditionell försäkring

Fördelning mellan de valda bolagen, totalt

AMF Pension 28%
Alecta 25%
Länsförsäkringar Liv 14%
Swedbank 11%
SEB Trygg Liv 7%
Skandia Liv 6%
Moderna Liv & Pension 5%
Nordea Liv & Pension 4%

(Siffrorna presenteras i ett diagram i bifogad pdf.)

Enligt en undersökning som Collectum låtit SKOP genomföra bland förstagångsväljarna anser 9 av 10 att det är bra att det införts valfrihet i ITP-systemet.

− Vi är nöjda med det valdeltagande som noterats. Mer än var tredje försäkrad har gjort ett aktivt val. Det är en siffra som är klart bättre än de som noterats i jämförbara pensionsval inom till exempel PPM och SAF/LO. Att så många gjort ett aktivt val visar på ett betydande engagemang för den egna tjänstepensionen hos de unga tjänstemän som nu gjort sina val, säger Anders Moberg, vd på Collectum.

80 procent av väljarna anger att de fått information om ITP-valet och 86 procent uppger att de fått informationen från Collectum1. Nästan 7 av 10 tycker att informationen inför ITP-valet varit bra. Endast en procent av dem som inte gjort ett aktivt val anger att det beror på att de inte känt till möjligheten att välja.

70 procent har gjort sitt val på Collectums hemsida med e-legitimation och av dessa tyckte 95 procent att det var lätt att genomföra valet på detta sätt.

− Det är mycket glädjande att förstagångsväljarna föredrar att göra valet på webben med hjälp av e-legitimation och att man uppfattar tekniken som okomplicerad, säger Anders Moberg vd på Collectum.

Den genomsnittlige förstagångsväljaren har en genomsnittslön på 23 000 kronor och den månatliga ITP-premien som betalas in av arbetsgivaren är 1 000 kronor.

Tjänstepensionen ITP har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK.

1 Vid uppräkning av ett antal förslag.