• Coloplast/

”Analinkontinens är så tabubelagt att många patienter inte vågar berätta om sina besvär”

Studier visar att 2-15 procent av svenskarna läcker avföring, dock kan mörkertalet vara stort eftersom ämnet är tabubelagt bland både patienter och vårdpersonal. Nu har en expertgrupp tagit fram riktlinjer för analinkontinens för att öka kunskapen inom sjukvården och minska lidandet bland patienter.

Tidigare i veckan presenterade Sahlgrenska akademin en studie som visar att vaginal förlossning ökar risken att drabbas av bland annat analinkontinens med 44 procent jämfört med kejsarsnitt och många kvinnor lider av problemen även 20 år efter förlossningen.

Många människor har besvär med läckande avföring och de flesta väntar i 6-9 år innan de söker hjälp. Kunskapen om analinkontinens varierar inom sjukvården och ämnet är så tabubelagt att vårdpersonalen drar sig för att fråga om patienten läcker avföring av rädsla för att genera någon.

– Det är sjukvårdens ansvar att våga fråga patienten, säger Eva Westling, uroterapeut på Danderyds sjukhus, och en av experterna bakom riktlinjerna för analinkontinens.

Projektet startade för fyra år sedan då Eva Westling och Meta Gylin, uroterapeut på Södertälje sjukhus, var i London och såg nyttan med de riktlinjer som används inom den brittiska vården. Tillsammans med kollegorna Mari Dahlberg, uroterapeut på Skånes universitetssjukhus, Silvana Häggqvist, uroterapeut på Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Östra och Ann-Chatrin Sonesson, stomiterapeut på Akademiska sjukhuset i Uppsala har de tagit fram riktlinjerna, som ska öka kunskapen om analinkontinens och bidra till att fler patienter får hjälp i tid.

Personer med neurologiska sjukdomar, kvinnor med förlossningsskador och personer med prostata- eller kolorektalcancer tillhör riskgrupperna för att drabbas av analinkontinens, men med rätt hjälp kan 60-80 procent av de som lider av problemen bli bättre.

– Det är viktigt att patienter med analinkontinens får en vårdkontakt som har kunskap och vet vad det handlar om. Idag möter vi många patienter som har sökt hjälp för sina problem men som inte har fått rätt vård i tid, säger Eva Westling.

Länk till Riktlinjer för analinkontinens: http://www.coloplast.se/OmOss/Nyheter/Documents/Kontinens/Riktlinjer%20för%20Analinkontinens%20Coloplast.pdf

För mer information kontakta:
Eva Westling, uroterapeut på Danderyds sjukhus, tfn: 08-123 580 26, alt epost: eva.westling@ds.se
Meta Gylin, uroterapeut på Södertälje sjukhus, tfn: 08-550 24 351, alt epost: margareta.gylin@sodertaljesjukhus.se

Marie-Louise Hedengran, marknadschef kontinens på Coloplast, tfn: 0300-332 81, alt epost: semlh@coloplast.com

Riktlinjerna har tagits fram med stöd av företaget Coloplast som utvecklar hjälpmedel för människor med intima sjukvårdsbehov. Genom ett nära samarbete med användarna utvecklas produktlösningar som motsvarar kundernas speciella behov. Coloplast arbetar inom affärsområdena stomi, urologi och kontinens samt sår- och hudvård. Coloplast arbetar globalt och har över 7000 anställda.