• Coloplast/

Coloplast lanserar ny banbrytande stomipåse – ”ett paradigmskifte i design av stomiprodukter”

Nya SenSura® Mio ser med sitt material i textil, sin patenterade neutralt grå färg, sitt cirkelformade filter och sin nya mycket flexibla passform inte ut som någon annan stomipåse på marknaden.

– Det är helt nytt för den medicintekniska branschen att ta in design så tydligt i produktutvecklingen. Samtidigt är designen viktig för upplevelsen för den som stomiopererad. Att stomipåsen syns och känns mindre kan vara helt avgörande för hur trygg man känner sig och för livskvaliteten, säger John Raabo Nielsen, vd på Coloplast i Sverige.

Nya SenSura® Mio är, till skillnad från traditionell hudfärgad non-woven, tillverkad i vävd textil, som gör att den ser ut och känns som ett klädesplagg snarare än en sjukvårdsprodukt. Påsen har en helt unik grå nyans som fungerar till alla hudfärger och är designad för att inte synas under kläderna, den är till och med närmast osynlig under vita kläder. Färgen är kliniskt prövad, patentsökt och enligt Coloplast världens mest diskreta grå färg.

Häftan passar alla kroppsformer och följer kroppens rörelser. Det nya filtret reducerar risken för ballooning med 61 procent jämfört med äldre modeller och renar gaserna innan de når påsen, därigenom undviks dålig lukt. Klickkopplingen har en innovativ lösning i form av en vågformad låsring för både trygghet och komfort.

– Nya SenSura® Mio, är ingenting annat än ett paradigmskifte när det gäller design av stomiprodukter. Vi är väldigt stolta att nu få presentera en stomipåse som kommer att ge många människor runt om i världen en positiv förändring i livet, säger John Raabo Nielsen, vd på Coloplast i Sverige.

Produkten planeras att finnas tillgänglig på den svenska marknaden under hösten 2014.

Se produkten och träffa industridesignern bakom färgen, Jakob Bendix på WCET:
Media bjuds in till världskongressen för stomiterapeuter, WCET, som hålls i Göteborg 15-19 juni. På plats finns en monter uppbyggd som en lägenhet med alla textilier i det nya materialet och färgen. På plats den 16 juni finns också Jakob Bendix, industridesignern och produktutvecklaren bakom den nya färgen och John Raabo Nielsen, vd för svenska Coloplast.

För mer information om Nya SenSura® Mio, se bifogad pdf.

Presskontakt för att besöka WCET:
Ann Waldeborn, tfn 070-269 53 01, e-post ann.waldeborn@perspective.se.

John Raabo Nielsen, vd Coloplast i Sverige, tfn: 0300-332 77, 070-839 13 30

e-post: dkjns@coloplast.com
Jakob Bendix, industridesigner, Coloplast i Danmark, tfn: 0045 4911 2532,
epost: dkjabx@coloplast.com

Coloplast utvecklar produkter och tjänster som gör livet enklare för människor med ett hälsotillstånd som är mycket personligt (intim sjukvård). Genom ett nära samarbete med användarna utvecklas produktlösningar som motsvarar kundernas speciella behov. Coloplast arbetar inom affärsområdena stomi, urologi och kontinens samt sår- och hudvård. Coloplast arbetar globalt och har över 8500 anställda. Det svenska kontoret ligger i Kungsbacka, strax söder om Göteborg.

Snabbfakta

Det världsledande medicintekniska företaget Coloplast har under våren genomfört sin största lansering någonsin. Under tre år har man utvecklat en banbrytande stomipåse som nu presenteras på världskongressen för stomi, WCET, som hålls i Göteborg 15-19 juni. 700 stomiopererade personer har varit med och testat och flera hundra prototyper ligger bakom den nya produkten som kan förändra sättet att leva för människor med stomi.

Citat

John Raabo Nielsen, vd på Coloplast i Sverige.