Världens mest diskreta färg ­ – alla människor är orange

De senaste 50 åren har såväl medicintekniska produkter som underkläder försökt att efterlikna hudens färg. Men eftersom vi alla har olika hudfärg, fungerar det dåligt. Coloplast lanserar nu en stomipåse som avsevärt kan förbättra livskvaliteten för stomiopererade och vänder på hur man tidigare arbetat med sjukvårdsprodukter. En av flera nyheter är att man vetenskapligt har tagit fram vad man hävdar är världens mest diskreta grå färg, som man även har patentsökt.

– Istället för att försöka efterlikna hudens färg, har vi vetenskapligt tagit fram en färg som efterliknar färgen på skuggan under kläderna. Färgen syns inte ens under tunna, vita kläder. Vi upptäckte i våra studier att alla, oavsett hudfärg, har samma orange färgnyans i huden, bara olika ljus eller mörk. Genom att blanda den med grå färg har vi fått fram vad vi hävdar är världens mest diskreta grå färg, säger Jakob Bendix, industridesigner på Coloplast och den som har tagit fram den nya färgen.

– Färgen och materialet är en produktutveckling som är så nytänkande att den skulle kunna spilla över på andra sjukvårdsprodukter. Det är också fullt tänkbart att andra branscher kan ha nytta av utvecklingen. Exempelvis skulle modebranschen kunna använda sig av kunskaperna om att vi alla är orange och de optiska effekterna av färger, skuggor, transparens och lager av kläder, fortsätter Jakob Bendix.

Genom att tydligt ta in design i produktutvecklingen har man vänt på hur man tidigare har arbetat med sjukvårdsprodukter. Bland annat har den nya påsen ett material som är helt nytt för den medicintekniska världen. Istället för klassisk non-vowen används riktig textil som gör att påsen känns och ser ut mer som ett klädesplagg än som en sjukvårdsprodukt. Dessutom har påsen en helt ny elastisk häfta som passar olika kroppstyper och följer kroppens rörelser, ett nytt väsentligt förbättrat filter och en ny mjukare klick-koppling – alla nyheter som helt förändrar upplevelsen för den som är stomiopererad.

– Det här är den största produktutvecklingen i Coloplasts historia. Den har tagit över tre år och involverat över 300 anställda på Coloplast och 700 stomiopererade. Det är första gången som vi kombinerar funktion med att verkligen tänka på design, säger John Raabo Nielsen, vd på Coloplast i Sverige.

Produkten planeras att finnas tillgänglig på den svenska marknaden under hösten 2014.

Se färgen och materialet och träffa Jakob Bendix på WCET 16 juni:
Media bjuds in till världskongressen för stomiterapeuter, WCET, som hålls i Göteborg 15-19 juni. På plats finns en monter uppbyggd som en lägenhet med alla textilier i det nya materialet och färgen. På plats den 16 juni finns också Jakob Bendix, industridesignern och produktutvecklaren bakom den nya färgen och John Raabo Nielsen, vd för svenska Coloplast.

För mer information om världens mest diskreta färg, se bifogad info

Presskontakt för att besöka WCET:
Ann Waldeborn, tfn 070-269 53 01, e-post ann.waldeborn@perspective.se.

För mer information kontakta:
John Raabo Nielsen, vd Coloplast i Sverige, tfn: 0300-33277, 070-839 13 30, e-post: dkjns@coloplast.com
Jakob Bendix, industridesigner, Coloplast i Danmark, tfn: 0045 4911 2532, epost: dkjabx@coloplast.com

Coloplast utvecklar produkter och tjänster som gör livet enklare för människor med ett hälsotillstånd som är mycket personligt (intim sjukvård). Genom ett nära samarbete med användarna utvecklas produktlösningar som motsvarar kundernas speciella behov. Coloplast arbetar inom affärsområdena stomi, urologi och kontinens samt sår- och hudvård. Coloplast arbetar globalt och har över 8500 anställda. Det svenska kontoret ligger i Kungsbacka, strax söder om Göteborg.

Snabbfakta

Citat

Jakob Bendix, industridesigner på Coloplast.