Hantverkare och inredningsdesigners rycker ut med Colorama

Hur ofta renoverar vi? Vad renoverar vi? Och varför gör vi det?
Det är några av frågorna som höstens nya webbserie Colorama rycker ut ska besvara – och längs vägen hjälpa familjer med deras renoveringar. Med på resan är programledaren Ann Söderlund samt flera av Coloramas lokala hantverkare och inredningsdesigners.

Svenskar renoverar som aldrig förr. 56 procent av svenska villaägare renoverar i genomsnitt ett rum vartannat år, visar en färsk undersökning från Kairos Future som gjorts på uppdrag av Colorama.

Studien ligger till grund för Coloramas nya programserie Colorama rycker ut som har premiär idag, den 29 september. Temat i det första avsnittet är: Sverige, världens färgfattigaste land. I avsnittet får vi följa Ann när hon renoverar sitt kök i huset på Gotland.

Till skillnad från andra inredningsprogram, som enbart fokuserar på hur det blir fint, lägger Colorama rycker ut även fokus på frågor som: Varför ska det vara fint? Varför är vi rädda för att använda mycket färg i våra hem?

Samarbete med lokala hantverkare
I serien samarbetar Coloramas egna inredningsdesigners med professionella hantverkare för att få ett lyckat slutresultat.

Jonas Rundqvist från JORU Måleri är en av hantverkarna som deltar. I avsnitt 8 hjälper han en familj med att renovera fönster.

Det som fick honom att söka till programmet var möjligheten att få dela med sig av sin hantverkskunskap i detalj.

– Jag har varit målare i 25 år och har haft en bra relation med vår lokala Coloramabutik i många år. När jag sökte till programmet tänkte jag att det skulle bli ett spännande projekt att vara en del av och ett nytt sätt att få använda min kunskap på. Sen var det roligt när man väl var på plats också, säger Jonas Rundqvist.

Colorama satsar allt mer på samarbeten med lokala hantverkare i olika projekt. Det handlar såväl om renoveringar hemma hos privatpersoner som samarbeten med byggherrar och fastighetsförvaltare i olika projekt.

– Våra professionella kunder är otroligt viktiga för oss, de står för ca 50 procent av vår omsättning. Colorama rycker ut är ett av de sätt som vi vill visa på hur vi vill samarbeta framöver. Vi har kontakten med både konsumenterna, hantverkarna och byggherrar, vilket gör att detta blir en naturlig del av vår verksamhet. Vi hoppas att Colorama rycker ut visar detta till såväl konsumenter som de som bygger eller förvaltar fastigheter, säger Linda Borg, Försäljningsansvarig Proffs för Colorama.

Programserien Colorama rycker ut består av åtta 12-15 minuter långa avsnitt som visas från den 29 september fram till juni 2017.

Colorama.se: colorama.se/colorama-rycker-ut-1
Colorama Sveriges Youtube-kanal: https://www.youtube.com/watch?v=e81mk4SMxjM

Studien: Svenska villaägares renoveringsvanor

Hur ofta renoverar vi?

17 % svarade att de alltid har ett projekt på gång.
17 % svarade att de renoverar i genomsnitt ett rum per år.
56 % svarade i genomsnitt ett rum vartannat år eller mer sällan.
10 % renoverar aldrig

Fler resultat av studien kommer att presenteras under programmets gång.

Se nedan för bifogade bilder, logga samt pdf.

För mer information kontakta:
Linda Borg, Försäljningsansvarig Proffs
Mail: linda.borg@colorama.se

Rikard Hansson, Marknadsansvarig Colorama
Mail: Rikard.hansson@colorama.se

Om Colorama

Colorama är Sveriges största färgfackhandelskedja med över 170 butiker runt om i landet. Kedjan ägs till 100 procent av handlarna och 2017 har den funnits i 10 år. Colorama säljer färg, tapeter, golv, kakel och klinker till både konsumenter och proffs. Tjänster är en allt större del av verksamheten, då Colorama hjälper kunder att uppnå bästa möjliga slutresultat.

Taggar: