Coloreel expanderar och tar in Sven Öquist som VP Sales

Coloreel, med sin unika välpatenterade teknik för digital infärgning av textiltråd, går in i nästa fas i försäljningsarbetet där bolagets enheter ska tas ut på en global marknad. Sven Öquist, med bakgrund från Polestar, har därför rekryterats som ny Vice President Sales.

Det svenska teknikbolaget Coloreel har under de senaste tio åren utvecklat en banbrytande teknik som möjliggör högkvalitativ digital infärgning av textiltråd. Bolaget gick in i försäljningsfasen under förra året och började då bearbeta en marknad där man räknar med att affärspotentialen inom enbart brodyr är över tjugofem miljarder kronor.

I början av 2021 stod det klart att Robur Ny Teknik gick in med 100 MSEK för att stötta bolagets marknadsexpansion och kommande tillväxt. Det har gett upphov till att förstärka säljorganisationen med en ny VP Sales. Sven Öquist, som tidigare bland annat varit ansvarig för att driva försäljningsexpansionen på Polestar, har nyligen tillträtt rollen.

Mattias Nordin, VD Coloreel, kommenterar:

”Vi ser nu hur marknaderna börjar öppna upp igen efter en period som varit präglad av pandemins effekter. Vi verkar i textil- och modebranschen och märker av tydliga tecken från våra kunder att produktionen tas upp i mer normal takt igen, inte minst när tongivande modemässor planerar att genomföras enligt plan under sensommaren. Det innebär att vi nu växlar upp tempot för att nå ut på marknaden med vår produktinnovation. Vi har redan kommit en bra bit på vägen, men tiden är nu rätt att öka insatserna då vi har som målsättning att nå miljardomsättning inom fem år. Sven Öquist är perfekt för rollen som VP Sales med sin tidigare erfarenhet av att driva upp försäljningsvolymer och organisationer både i Sverige och internationellt i sina tidigare befattningar.”

Sven Öquist, nytillträdd VP Sales Coloreel, kommenterar:

Mattias Nordin, VD Coloreel, mattias.nordin@coloreel.com, 0708 558557
Sven Öquist, VP Sales Coloreel,
sven.oquist@coloreel.com, 0708 284969

www.coloreel.comLinkedInInstagramFacebookYoutube

Om Coloreel
Coloreel är ett svenskt varumärke inom textilinnovation som har tagit fram en banbrytande teknik för broderi som möjliggör färgning av textiltråd av hög kvalitet på begäran, vilket öppnar upp en värld av potential.

Bolaget använder sin teknik för att både bevara broderiets hantverk och ta broderiet till nästa nivå. Den unika lösningen gör det möjligt att skapa komplicerade mönster, inklusive gradienter, texturer och andra spektakulära effekter. Att endast använda enbart en tråd och en nål innebär också att kvaliteten och effektiviteten förbättras avsevärt, vilket möjliggör omedelbar start och snabbare leverans. Kort sagt, Coloreel ökar möjligheter för kreativitet och förbättrar samtidigt kvalitet och effektivitet. I framtiden kan tekniken också användas för sömnad, stickning, vävning och mer.

Coloreel bidrar också till ökad hållbarhet eftersom tekniken leder till minskat avfall och hjälper därmed textilbranschen att förflytta sig mot en mer hållbar produktion. Genom att färga in tråden direkt bildas inget avloppsvatten, och därmed ingen vattenförorening. Och att använda en enda trådrulle och en nål betyder också minimerat trådavfall och minimerad mikrofiberförorening. Resultatet är broderi med full potential.

Taggar:

Citat

Mattias Nordin, VD Coloreel
”Att få möjligheten att komma in i en så pass nyhetstörstande marknad är väldigt spännande. Coloreels produkt kommer att förändra branschen i grunden. Mitt arbete blir nu att bygga vidare, förstärka och utveckla försäljningsorganisationen med målet att skala upp bolaget. Produkten har en unik patentunderbyggnad som ger mig möjlighet att göra det här på rätt sätt. Att få vara med och arbeta med en sådan här innovation, som har en enorm ’techhöjd’ och utvecklingspotential, är oerhört motiverande för mig. Att den dessutom ger betydande hållbarhetsfördelar gör mig extra stolt över att ta mig an min nya roll.”
Sven Öquist, nytillträdd VP Sales Coloreel