• Coloreel/

Coloreel tar in 70 MSEK i nyemission- banbrytande tektik moderniserar textilindustrin

Coloreel, med sin unika välpatenterade teknik för digital infärgning av textiltråd, har tagit in 70 MSEK i en riktad nyemission till befintliga samt nya aktieägare. Emissionslikviden kommer att användas för att stötta bolagets marknadsexpansion och tillväxt samt för att påbörja expansion till nya applikationsområden så som till exempel sömnad.

”I denna nyemission får vi in ytterligare ett antal spännande och potenta investerare vid sidan av våra befintliga storägare, Robur Ny Teknik, SEB Stiftelsen, Svea Ekonomi och Ilija Batljan, som också är med i emissionen. Att vi parallellt med detta nu också får in fler och fler intresseförfrågningar från ytterligare investerare känns fantastiskt roligt!”, säger bolagets grundare och huvudägare Joakim Staberg.

Vi märker en kraftigt ökad aktivitet i och med att fler och fler marknader öppnar upp. Större order som den nyligen annonserade från Tryckhuset AB är ett bra kvitto på att vi är på rätt väg i vår ambition att modernisera och effektivisera användandet av brodyr inom textilindustrin.”, säger Mattias Nordin, VD på Coloreel.

Produkt och kundvärden

Coloreels teknik för digital infärgning av textiltråd ger brodyrproducenter och modeskapare en mängd betydande konkurrensfördelar. Tekniken maximerar användarnas kreativa potential samtidigt som miljöpåverkan minimeras. Högre brodyrkvalité, inget trådspill, inget spillvatten, kreativa färgskiftningar och framför allt en fullständig frihet i användandet av färger.

Marknad och leveranser

Intresset från marknaden är mycket stort, från de minsta till de allra största inom allt från livsstil och sport till exklusivt mode. Coloreel har inledningsvis valt att gå in i närmare samarbete med några av världens mest kända varumärken och ledande brodyrproducenter.

Brodyrmarknaden är stor och omfattar cirka 8 miljoner brodyrhuvuden världen över. Vart och ett av dessa brodyrhuvuden kan förses med Coloreels produkt. Trots pågående pandemi har Coloreel, med hjälp av befintliga distributörer, levererat sina banbrytande produkter till elva länder i Europa, USA och Asien, om än i begränsade volymer. Man har också inlett affärer med världens största distributör av brodyrmaskiner, amerikanska Hirsch Solutions, som redan installerat tekniken hos ett antal välrenommerade slutkunder i USA.

För mer information vänligen kontakta:

Mattias Nordin, VD Coloreel. mattias.nordin@coloreel.com, 0708 558 557

Joakim Staberg, Innovatör och grundare av Coloreel, joakim.staberg@coloreel.com, 0708 502 502

Henrik Linder, VP Marketing & Communication, henrik.linder@coloreel.com, 0702 187 101

www.coloreel.com, LinkedInInstagram, FacebookYoutube

Coloreel är ett svenskt varumärke inom textilinnovation som har tagit fram en banbrytande teknik för broderi som möjliggör färgning av textiltråd av hög kvalitet på begäran, vilket öppnar upp en värld av potential.

Bolaget använder sin teknik för att både bevara broderiets hantverk och ta broderiet till nästa nivå. Den unika lösningen gör det möjligt att skapa komplicerade mönster, inklusive gradienter, texturer och andra spektakulära effekter. Att endast använda enbart en tråd och en nål innebär också att kvaliteten och effektiviteten förbättras avsevärt, vilket möjliggör omedelbar start och snabbare leverans. Kort sagt, Coloreel ökar möjligheter för kreativitet och förbättrar samtidigt kvalitet och effektivitet. I framtiden kan tekniken också användas för sömnad, stickning, vävning och mer.

Coloreel bidrar också till ökad hållbarhet eftersom tekniken leder till minskat avfall och hjälper därmed textilbranschen att förflytta sig mot en mer hållbar produktion. Genom att färga in tråden direkt bildas inget avloppsvatten, och därmed ingen vattenförorening. Och att använda en enda trådrulle och en nål betyder också minimerat trådavfall och minimerad mikrofiberförorening. Resultatet är broderi med full potential.