• Coloreel/

Coloreel vinner prestigefylld utmärkelse Encouragement for Action – i kategorin Fashion Innovation

Coloreel och dess banbrytande teknik för färgning av textiltråd av hög kvalitet på begäran för skapandet av kreativa och hållbara broderier, har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Encouragement for Action i kategorin Fashion Innovation. Ett pris som delas ut av Stockholms Fashion District.

Stockholm - September 2, 2021

Motiveringen från Encouragement for Action juryn lyder:

“Kategorin Fashion Innovation tilldelas varje år ett företag som tittat lite längre in i framtiden och med hjälp av innovation har bidragit till en mer hållbar modeindustri.

Infärgning av tråd och tyger kräver ofta mycket stora vattenresurser som tillsammans med restavfall och kemikalier släpps ut i våra sjöar och hav.

Årets vinnare har med hjälp av ny teknik skapat en process som färgar tråden utan vattenåtgång under själva brodyrproduktionen. Ingen vattenförorening och inget restavfall. En teknik som inom en snar framtid kan skalas upp och med samma princip användas för sömnad, stickning, vävning och mer.

Årets vinnare har med sin digitala teknik skapat möjligheten till en positiv och hållbar förändring i den framtida modeindustrin och har återigen visat att Sverige är ett land med en stark innovationskraft.”

Torbjörn Bäck, CEO Coloreel Group kommenterar:

”Att Coloreel tilldelas den prestigefyllda utmärkelsen Encouragement for Action Fashion Innovation Award, är ännu ett bevis på att vår banbrytande teknik för färgning av textiltråd för att skapa moderna, kreativa och hållbara broderier har en stor inverkan på modeindustrin. Även detaljer och dekorationerna så som broderier är viktiga att tänka på i modebranschens strävan mot en mer hållbar framtid. Vi är tacksamma för utmärkelsen och motiveringen från juryn. Vi vill passa på att tacka alla som har trott på Coloreel och alla kollegor och partners som har jobbat hårt under en lång tid. "

För mer information om Coloreel följ nedan länkar eller kontakta:

Torbjörn Bäck, CEO, torbjorn.back@coloreel.com, +46 761 109177
Henrik Linder, VP Marketing & Communication,
henrik.linder@coloreel.com, +46 702 187101

www.coloreel.comLinkedInInstagramFacebookYoutube

Om Coloreel
Coloreel är ett svenskt varumärke inom textilinnovation som har tagit fram en banbrytande teknik för broderi som möjliggör färgning av textiltråd av hög kvalitet på begäran, vilket öppnar upp en värld av potential.

Vi använder tekniken för att både bevara broderiets hantverk och ta broderiet till nästa nivå. Den unika lösningen gör det möjligt att skapa komplicerade mönster, inklusive gradienter, texturer och andra spektakulära effekter. Att endast använda enbart en tråd och en nål innebär också att kvaliteten och effektiviteten förbättras avsevärt, vilket möjliggör omedelbar start och snabbare leverans. Kort sagt, Coloreel ökar möjligheter för kreativitet och förbättrar samtidigt kvalitet och effektivitet. I framtiden kan tekniken också användas för sömnad, stickning, vävning och mer.

Coloreel bidrar också till ökad hållbarhet eftersom tekniken leder till minskat avfall och hjälper därmed textilbranschen att förflytta sig mot en mer hållbar produktion. Genom att färga in tråden direkt bildas inget avloppsvatten, och därmed ingen vattenförorening. Och att använda en enda trådrulle och en nål betyder också minimerat trådavfall och minimerad mikrofiberförorening.

Resultatet är broderi med full potential.

Citat

Torbjörn Bäck, CEO Coloreel Group