Elin Wengström ny marknadschef på Coloreel

Det blir Elin Wengström som axlar rollen som VP Marketing för det svenska bolaget Coloreel, vars unika och banbrytande teknik för brodyr inom textil- och modebranschen håller på att etableras internationellt.

Det svenska bolaget Coloreel är känt för att ha utvecklat en teknik som moderniserar brodyr för textil- och modebranschen. Genom att digitalisera och effektivisera en annars ganska komplicerad process har Coloreel öppnat upp för helt nya sätt att använda brodyr. Tekniken möjliggör både en exakt färgåtergivning och kreativa effekter som gradienter och texturer.

Nu tillsätter bolaget Elin Wengström som ny VP Marketing. Elin har mer än 20 års erfarenhet av varumärkesfrågor, marknadsföring och kommunikation i ledande befattningar. Hon kommer senast från rollen som Marketing Director på Stora Enso Wood Products, och har tidigare jobbat för varumärken som Daily Sports, Geberit, Statoil (nu Circle K), BMW och Swedbank – både som anställd och som varumärkesstrateg på konsultsidan.

"Jag är mycket glad över att välkomna Elin Wengström till Coloreel. Hon blir viktig i vårt arbete med att bygga Coloreels varumärke mot vår marknad, och kommer att spela en avgörande roll för vår internationella expansion. Med hennes samlade erfarenheter och kompetens är jag övertygad om att hon kan leda vår marknadskommunikation framgångsrikt", säger Torbjörn Bäck, VD Coloreel.

"Det känns otroligt spännande att få arbeta med en världsunik och patenterad produkt som på riktigt kan revolutionera en hel bransch. Dessutom på ett hållbart sätt. Att utveckla Coloreels varumärke och affär är ett lagarbete, och jag ser fram emot att hitta nya sätt för att skapa tillväxt tillsammans med mina kollegor. Vi kommer fokusera på att öka kännedomen om Coloreels banbrytande teknik för att skapa en solid grund för global expansion", säger Elin Wengström.

Elin Wengström tillträdde som VP Marketing i mitten av augusti och kommer att driva arbetet dels från Coloreels huvudkontor i Jönköping, dels från bolagets kontor på Epicenter i Stockholm.

För mer information om Coloreel följ nedan länkar eller kontakta:

Torbjörn Bäck, VD Coloreel
torbjorn.back@coloreel.com

Elin Wengström, VP Marketing Coloreel
elin.wengstrom@coloreel.com

www.coloreel.comLinkedInInstagramFacebookYoutube

Coloreel är ett svenskt varumärke inom textilinnovation som har tagit fram en banbrytande teknik för broderi som möjliggör färgning av textiltråd av hög kvalitet på begäran, vilket öppnar upp en värld av potential.

Bolaget använder sin teknik för att både bevara broderiets hantverk och ta broderiet till nästa nivå. Den unika lösningen gör det möjligt att skapa komplicerade mönster, inklusive gradienter, texturer och andra spektakulära effekter. Att endast använda enbart en tråd och en nål innebär också att kvaliteten och effektiviteten förbättras avsevärt, vilket möjliggör omedelbar start och snabbare leverans. Kort sagt, Coloreel ökar möjligheter för kreativitet och förbättrar samtidigt kvalitet och effektivitet. I framtiden kan tekniken också användas för sömnad, stickning, vävning och mer.

Coloreel bidrar också till ökad hållbarhet eftersom tekniken leder till minskat avfall och hjälper därmed textilbranschen att förflytta sig mot en mer hållbar produktion. Genom att färga in tråden direkt bildas inget avloppsvatten, och därmed ingen vattenförorening. Och att använda en enda trådrulle och en nål betyder också minimerat trådavfall och minimerad mikrofiberförorening.

Jag är mycket glad över att välkomna Elin Wengström till Coloreel. Hon blir viktig i vårt arbete med att bygga Coloreels varumärke mot vår marknad, och kommer att spela en avgörande roll för vår internationella expansion. Med hennes samlade erfarenheter och kompetens är jag övertygad om att hon kan leda vår marknadskommunikation framgångsrikt.
Torbjörn Bäck, VD Coloreel
Elin Wengström