Robur Ny Teknik investerar 100 MSEK i Coloreel

- Banbrytande teknik moderniserar textilindustrin
Coloreel, med sin unika välpatenterade teknik för digital infärgning av textiltråd har tagit in 100 MSEK från Robur Ny Teknik för att stötta bolagets marknadsexpansion och kommande tillväxt

Henrik Nyblom, förvaltare på Robur Ny Teknik, kommenterar:

”Coloreel har en mycket innovativ lösning som jag tror kan bli mycket stor framåt. Bolagets produkter talar till en allt mer miljömedveten värld och har fantastiska försäljningsmöjligheter de närmaste åren”.

I drygt tio år har det svenska teknikbolaget Coloreel utvecklat en banbrytande teknik som möjliggör högkvalitativ digital infärgning av textiltråd samtidigt som den används i produktion. Den välpatenterade tekniken kan användas för brodyr, sömnad, stickning och vävning med mera.

Sedan ett år tillbaka säljs och marknadsförs Coloreels första produkt, som vänder sig till brodyrbranschen. Denna produkt ger brodyrproducenterna en rad fördelar som förbättrad logistik, noll ställtid vad gäller byte av trådrullar mellan varje beställning, snabbare produktion, högre brodyrkvalité, inget trådspill och framför allt en fullständig frihet i användandet av färger. Kunderna får exakt rätt färger, mjuka övergångar och färgeffekter där endast fantasin sätter gränser. Tekniken ger också stora miljöfördelar med kraftigt minskad vattenförorening och en effektivare resursanvändning. Detta innebär stora konkurrensfördelar för alla typer av brodyrproducenter.

Intresset från marknaden har sedan lanseringen varit mycket stort, från mindre till de allra största varumärkena inom allt från livsstil och sport till exklusivt mode. Coloreel har inledningsvis valt att gå in i närmare samarbete med några av världens mest kända varumärken.

Den industriella brodyrmarknaden är mycket stor och växer kontinuerligt. Årligen säljs cirka 750 000 nya brodyrhuvuden och 7-8 miljoner brodyrhuvuden finns idag i drift globalt. Vart och ett av dessa huvuden kan utrustas med en Coloreelenhet. Redan vid måttliga marknadsandelar innebär detta miljarder i omsättning med mycket goda marginaler.

Trots pågående pandemi har Coloreel, med hjälp av befintliga distributörer, levererat sina banbrytande produkter till elva länder i Europa, USA och Asien, om än i begränsade volymer. Man har också inlett affärer med världens största distributör av brodyrmaskiner, amerikanska Hirsch Solutions, som redan installerat tekniken hos ett antal slutkunder i USA.

Joakim Staberg, grundare och huvudägare av Coloreel, kommenterar:

”Det är mycket roligt att Robur Ny Teknik, en av Sveriges främsta institutionella investerare i teknikföretag, vill följa med oss på resan. Det är ytterligare ett bevis för att vi är på rätt väg”.

För mer information om Coloreel följ nedan länkar eller kontakta:

Alicia Vara, Marketing Manager, alicia.vara@coloreel.com, 0723 252 066
Mattias Nordin, VD Coloreel, mattias.nordin@coloreel.com, 0708 558 557
Joakim Staberg, Grundare av Coloreel, joakim.staberg@coloreel.com, 0708 502 502

www.coloreel.comLinkedInInstagram, FacebookYoutube

Coloreel är ett svenskt teknik- och innovationsbolag som arbetar med att modernisera och effektivisera den globala textilindustrin, avseende användningen av branschens nyckelkomponent; tråden. Sedan 2009 har företaget utvecklat en banbrytande teknik som möjliggör högkvalitativ digital infärgning av textiltråd. Coloreels första produkt är skapad för industriella brodyrmaskiner. Den välpatenterade tekniken kan även användas för sömnad, stickning och vävning med mera. Tekniken ger stora miljöfördelar med kraftigt minskad vattenförorening och en effektivare resursanvändning.

En av Coloreels samarbetspartners är det Japanska techbolaget RICOH som bl.a. producerar en gemensamt utvecklad modul som ”printar” färg på tråden. En annan partner är Scanfil som tillverkar Coloreels första produkt i Sverige, Åtvidaberg.

Ledande brodyrproducent i Stockholm beskriver sina affärsfördelar med Coloreel

Jämförelse av produktion med och utan Coloreel – 346% skillnad

Internationellt innovationspris och starka ord från expertis på ledande branschmässa i Tyskland

Om fonden Robur Ny Teknik
Robur Ny Teknik A är en aktivt förvaltad aktiefond som huvudsakligen placerar i små och medelstora bolag i Sverige och Norden men som också har möjlighet att placera upp till 40 procent av fondens tillgångar i bolag utanför Norden. Placeringarna koncentreras till bolag vars produkter och/eller tjänster har ett högt teknikinnehåll.

Henrik Nyblom, Robur Ny Tekniks förvaltare
Joakim Staberg, Coloreels grundare och huvudägare