Colt bygger ut supersnabbt nät i Norden - Fortsätter sin expansion till Finland

Report this content

Det internationella nätverksföretaget Colt Technology Services satsar nu på att bygga ut sitt högkapacitetsnät Colt IQ Network ytterligare i Norden. Företaget etablerar sig därför också i Finland, för att möta den starkt växande efterfrågan på nätverksförbindelser med hög band­bredd. Utbyggnaden innebär bland annat en 10 Tbit/s-förbindelse mellan Stockholm och Helsing­fors.

Expansionen i Finland sker för att svara upp den mycket snabbt växande marknaden för snabba nätverksförbindelser i Norden. De låga elpriserna och klimatet i Finland gör att landet – tillsammans med både Sverige, Norge och Island – rankas som ett av världens fem mest attraktiva länder för investeringar i data­center (Data Centre Risk Index, 2016).

Finland växer snabbt som en viktig knutpunkt i dataförbindelserna mellan Europa och Asien, där trafiken (enligt Telegeography) förutspås växa med 278 % mellan 2015 och 2020. Välutbildad arbets­kraft och stabil ekonomi i kombination med en stark lagstiftning för dataskydd och integritet gör att landet upplever en boom i datacenterutbyggnad och även ett hälsosamt intresse från datacenter­kunder. Utbyggnaden är en del av en investering på 500 miljoner Euro i höghastighetsnät som Colt gör de närmaste tre åren.

Genom expansionen av Colts befintliga nordiska datanät till Helsingfors kan företaget erbjuda nya höghastighetsförbindelser i regionen. Dels med en 10 Tbit/s-förbindelse till Stockholm, dels med en 100 Gbit/s-förbindelse som sluter Colts fiberring från Finland mot Tyskland, vilket länkar samman Helsingfors med både Warszawa och Berlin.

Finska kunder får tillgång till företagets egna Colt IQ Network, som i dagsläget levererar snabb nät­verkskommunikation till över 700 stora datacenter och mer än 24 500 byggnader världen över. De får även tillgång till internationella nätverksförbindelser som länkar samman Europa med de stora asia­tiska knutpunkterna, såsom Japan, Hong Kong och Singapore. Det gör det möjligt att fram­tidssäkra behoven av hög bandbredd.

– Etableringen i Finland är en viktig pusselbit i vår strategi för Norden. Dels möjliggör den ett utökat och närmare samarbete mellan verksamheter i våra nordiska länder, dels öppnar den för nya möjlig­heter för internationella företag och organisationer, säger Niclas Hallstedt, som är nordisk försäljningschef på Colt Technology Services.

Colts utbyggnad av nätverksförbindelserna till Finland följer företagets lansering nyligen av en ny ”point of presence” (PoP) i Interxions datacentre MRS1 i Marseille och investeringen tidigare i år i Singapore och Hong Kong. Under de kommande tre åren avser Colt att investera ytterligare motsvarande nästan fem miljarder kronor i höghastighetsförbindelser.

För ytterligare information, kontakta:
Niclas Hallstedt, Head of Sales Nordics, 070-643 22 22, niclas.hallstedt@colt.net

Om Colt
Colt tillhandahåller nätverkstjänster med mycket hög bandbredd för företag och större återförsäljare i Europa och Asien samt Nordamerikas största affärscentra. Colt möjliggör en digitalisering av verksamheter genom sitt eget intelligenta, molnintegrerade nätverk: Colt IQ Network. Över 700 datacenter runt om i världen är anslutna, med mer än 24 500 uppkopplade byggnader. Colt har också gjort sig känt som innovatör och pionjär inom programvarudefinierad nätverksteknik (SDN) och virtualisering av nätverksfunktioner (NFV).

Colt har byggt sitt rykte på att leverera sann lokal närvaro och smidighet för företag som arbetar globalt men som behöver stöd i de länder där de är verksamma. Kunderna omfattar dataintensiva organisationer i över 200 anslutna städer och nästan 30 länder. På kundlistan har Colt 19 av de 25 globala telekombolagen och 18 av de 25 största globala mediebolagen (Forbes 2000-listan, 2016). Dessutom arbetar Colt med över 50 börssajter och 13 europeiska centralbanker. Företaget är privatägt och är ett av de mest ekonomiskt sunda företagen i sin bransch och kan erbjuda en mycket god kundupplevelse till ett konkurrenskraftigt pris. Mer information finns på http://www.colt.net.