Columna Fastigheter förvärvar två fastigheter i Bryssel

Report this content

*Columna Fastigheter förvärvar två fastigheter i Bryssel *Sampo-Gruppen ny storägare i Columna Fastigheter Columna Fastigheter har förvärvat två kontorsfastigheter i Bryssel av den finländska Sampo-Gruppen för sammanlagt 520 milj BEF (ca 114 mkr). Fastigheternas totala yta uppgår till cirka 7.350 kvadratmeter. Fastigheten Avenue Hermann Debroux 15 (4.666 kvm) är till ca 50 % uthyrd och belägen vid E411 cirka två kilometer från Bryssels centrum. Fastigheten Airway Park (2.680 kvm) är belägen cirka fem minuters bilväg från Bryssels internationella flygplats. Compaq, som idag hyr alla lokaler i fastigheten, kommer sannolikt att flytta vid årsskiftet. Då hyresmarknaden är bra i området förväntas fastigheten vara uthyrd i början av nästa år. Tillträde till fastigheterna sker idag, 14 september 1999. Fullt uthyrda uppgår hyresintäkterna från de båda fastigheterna till 45 milj BEF (ca 10 mkr) och direktavkastningen till cirka 7,5% baserat på köpeskillingen 520 milj BEF med tillägg för bedömda kostnader för ytterligare uthyrning. Finansieringen av affären kommer att ske genom upptagande av lån (260 milj BEF) samt en apportemission om sammanlagt 75.981.578 B-aktier till ett substansvärde om 260 milj BEF (ca 57 mkr). Därmed skulle antalet aktier i Columna Fastigheter uppgå till sammanlagt 974.050.300. Beroende på att en del av vederlaget utgörs av nyemitterade aktier i Columna Fastigheter blir det koncernmässigt bokförda anskaffningsvärdet för de båda fastigheterna 410 milj BEF (ca 90 mkr). Affären innebär att den finländska Sampo-Gruppen blir en av Columna Fastigheters största institutionella aktieägare med cirka 7,8% av kapitalet. Emissionen sker till Kaleva Mutual Insurance Company, som tillhör Sampo- Gruppen. Genom affären lämnar gruppen i enlighet med sin affärsstrategi sina direktägda fastigheter i Bryssel, men behåller sin exponering mot fastighetsmarknaden genom aktieinnehavet i Columna Fastigheter. COLUMNA FASTIGHETER AB (publ) Stockholm 1999-09-14 För ytterligare information kontakta: Rolf L. Nordström Styrelseordförande 08- 679 05 90 (tel) 070-629 05 94 (mobil) ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/14/19990916BIT00630/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/09/14/19990916BIT00630/bit0002.doc