Columna Fastigheter tecknar avtal med filmdistributören FilmViaNet.com om ägarspridning och nyemission Columna Fastigheter, som noteras på Stockholmsbörsens O-lista, har träffat avtal med FilmViaNet.com om att bilda ett dotterbolag som kommer att arbe- ta med distribution av film via Internet. Bolaget har genom avtal med Eu- ropean Distribution Company, EDC, ensamrätt i Europa för uthyrning av 6 500 filmer över nätet. Detta gör FilmViaNet till ett av världens största företag i branschen. Avsikten är att bolaget under andra kvartalet i år skall noteras på SBI-listan via en riktad emission till Columna Fastighe- ters ca 115 000 aktieägare som kommer att erhålla inköpsrätter. FilmViaNet kommer inledningsvis att bli ägare till 64 procent av aktierna i bolaget via en apportemission, medan Columna Fastigheters aktieägare er- bjuds teckna 36 procent av aktierna. Under våren kommer enligt de nu gäl- lande planerna en riktad emission till Columna Fastigheters aktieägare att genomförs. Preliminär tidpunkt för notering på SBI-listan är andra kvarta- let i år. Avtal angående upprättande av prospekt, marknadsnoteringen mm har träffats med fondkommissionärsfirman Fischer Partners, som även kommer att upprätthålla handel i inköpsrätter. Högkvalitativ återgivning Den teknik som kommer att användas innebär att filmerna distribueras via Internet och laddas ner hos tittaren för att sedan spelas upp med DVD- kvalitet. Det innebär att kvalitén blir lika hög som i digital-TV. En av de överföringsmetoder som kommer att användas skall utnyttjas av det franska telecomföretaget Alcatel för att visa filmer på hotell i samband med den internationella filmfestivalen i Cannes under våren. FilmVia Net ägs idag bl a av Walsh Holding Ltd, som är en aktör inom fi- nansiering av IT-bolag. Optionsavtal har tecknats med mobiltelefonåterför- säljaren Geabs grundare Bob Erixon, Drax Holding samt it-finansiären Kjell Spångberg med bolag, som får rätt att förvärva 16,5 procent av aktierna från grundarna. Ordförande i styrelsen för FilmViaNet är Björn Ersman, VD i JP-bank. Övri- ga styrelseledamöter är Kenneth Dundas, f d CFO i Unisource BV, Holland, Anders Milton VD för Läkarförbundet och ordförande i SACO, Anders Halldén, ansvarig för IBM Nordic Education Center samt Claus Stenbaek från Columna Fastigheters styrelse. Intressant möjlighet - Sedan i höstas har det gått rykten om att Columna Fastigheter skall bli ett IT-företag. Detta har lett till att vi har blivit kontaktade av ett större antal företag inom IT- och internetsektorerna. FilmViaNet, som är ett av dessa företag, har en sådan unik utvecklingspotential att Columna Fastigheter har beslutat att bereda aktieägarna möjlighet att delta i en emission. Som aktieägare ser jag detta som mycket positivt, säger Columna Fastigheters huvudägare Rolf L Nordström. - 100-tals aktieägare, stora som små, har hört av sig angående en satsning i tillväxtbranscher. Genom att dela ut inköpsrätter i FilmViaNet till våra aktieägare skapar vi en möjlighet för dem att ompositionera sig mellan IT- och fastighets-aktier, säger Columna Fastigheters VD Anders Lövgren. Avta- let med FilmViaNet förutsätter beslut på Columna Fastigheters bolagsstäm- ma. Affären påverkar inte Columna Fastigheters verksamhet, att förvärva, re- konstruera och avyttra fastigheter i närheten av europeiska storstäder. Ytterligare information: VD Anders Lövgren, 08/6790590 070/6290591 Styrelseordförande Rolf Nordström, 070/6290594 FilmViaNet, Kenneth Dundas, styrelseledamot, 070/3782200 En utförlig presentation av FilmViaNet finns på bolagets hemsida: http://www.filmvianet.com Stockholm 2000-02-18 COLUMNA FASTIGHETER AB (publ) Columna Fastigheter är ett utvecklingsföretag som agerar på den europeiska fastighetsmarknaden. Affärsidén är att förvärva, utveckla och avyttra fas- tigheter. Utvecklingsarbetet sker dels genom att driva fastighetsprojekt i det egna fastighetsbeståndet dels genom aktivt ägande i fastighetsförval- tande intresseföretag. Fastighetsbeståndet, som huvudsakligen innehåller kommersiella fastighe- ter, är geografiskt koncentrerat till Storstockholm, centrala Bryssel och centrala Rotterdam. Columna Fastigheter är noterat på O-listan vid OM Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/18/20000222BIT00690/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/02/18/20000222BIT00690/bit0002.doc