Halvårsrapport 1 januari - 30 juni 1998

Halvårsrapport 1 januari - 30 juni 1998 KONCERNEN Väsentliga händelser Två apportemissioner genomfördes i januari 1998. Den ena omfattade dellikvid vid förvärvet av fastigheten Botvidsgymnasiet och uppgick till 100 miljoner B- aktier. Den andra omfattade dellikvid för de belgiska fastigheter som förvärvades den 29 augusti 1997 och uppgick till 34,7 miljoner B-aktier. Emissionerna genomfördes i enlighet med bemyndigande från ordinarie bolagsstämma 1997. Ordinarie bolagsstämma 1998 beslutade att emittera konvertibla skuldebrev till ett nominellt belopp om cirka 64 Mkr till 5 procents ränta vilka senast i september 2007 kan konverteras till 47,4 miljoner B-aktier (konverteringskurs 1:35 kr). Aktieinnehavet i intressebolaget Realia Fastighets AB utökades i januari genom förvärv av 4 545 455 st B-aktier. En aktiepost om 1 776 450 st B-aktier i Mandamus Fastigheter AB förvärvades i maj. Posten motsvarar 10,1 procent av kapital och röster i bolaget. Den 5 juni förvärvades Brandbergens köpcentrum i Haninge kommun. Fastigheten omfattar 15 000 kvm. Den 23 juni träffades avtal om förvärv av fastigheten Byrådirektören 4 i Malmö kommun med tillträde den 30 september. Fastigheten som omfattar 16 000 kvm innehåller bl a bostäder och en vårdcentral. Förvärvet finansieras delvis genom en apportemission om 39 498 182 st B-aktier. Den 26 juni träffades avtal om förvärv av ett fastighetsbestånd i Lund omfattande 84 000 kvm kommersiella lokaler. Bl a ingår forsknings- och utvecklingsbyn Ideon Industripark. Tillträde sker den 1 september. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/08/27/19990628BIT00500/bit0001.pdf Hela rapporten