Halvårsrapport januari-juni 1999

Halvårsrapport januari-juni 1999 KONCERNEN Verksamhet Columna Fastigheter är ett utvecklingsföretag på den europeiska fastighetsmarknaden. Utvecklingsarbetet sker dels genom att driva fastighetsprojekt i det egna fastighetsbeståndet dels genom aktivt ägande i fastighetsförvaltande intresseföretag. Fastighetsbeståndet som huvudsakligen innehåller kommersiella fastigheter är geografiskt koncentrerat till Storstockholm, centrala Bryssel och centrala Rotterdam. Realia AB, Criterion Properties Plc, Manhattan Center bvba och Oceanview Investments VOF är fastighetsförvaltande intresseföretag. Realia äger svenska förvaltningsfastigheter geografiskt koncentrerade till Storstockholm och Öresundsområdet. Criterion är ett projektutvecklingsföretag som äger fastigheter i södra England och Wales. Manhattan Centers fastigheter är koncentrerade till Bryssel och Oceanviews fastigheter ligger främst i Holland och där koncentrerat till Rotterdam. Columna Fastigheter förvaltar och administrerar Manhattan Center och Oceanview. Intäkter och resultat Periodens resultat uppgick till 55,2 (17,2) Mkr, vilket motsvarar 6,1 (2,4) öre per aktie. Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till 20,3 (15,6) Mkr motsvarande 2,3 (2,1) öre per aktie. Resultatförbättringen beror huvudsakligen på vinst vid försäljning av aktier om 33,5 (0,2) Mkr. Hyresintäkterna uppgick till 34,7 (63,6) Mkr. I föregående års hyresintäkter ingick även de svenska förvaltningsfastigheter som avyttrades i september föregående år. Finansiella poster Finansiella poster uppgick till 30,2 (-13,6) Mkr. Resultat från försäljning av aktier ingår med 33,5 (0,2). Finansiell ställning, finansiering och likviditet Eget kapital uppgick till 691,9 (637,2) Mkr och eget kapital per aktie uppgick till 0,77 (0,71) kr. Soliditeten beräknad som eget kapital i förhållande till balansomslutningen uppgick till 52 (49) procent. Räntebärande skulder minskade till 608,7 (617,9) Mkr. Den genomsnittliga upplåningsräntan vid periodens slut uppgick till 5,0 (5,3) procent. Koncernens likvida medel uppgick till 32,5 (38,3) Mkr varav spärrade och pantsatta bankmedel uppgick till 1,0 (1,0) Mkr. Investeringar Under perioden har en fastighet i Amsterdam förvärvats för 101,0 Mkr. Realia genomförde en riktad nyemission till aktieägarna om 119 Mkr där Columna Fastigheter förvärvade 970 555 A-aktier och 7 003 482 B-aktier för 39,9 Mkr. Försäljningar Samtliga aktier i Mandamus Fastigheter AB avyttrades för 78 Mkr motsvarande 44 kr per aktie. Fastighetsbeståndet En fastighet har förvärvats i Amsterdam omfattande 20 000 kvm uthyrningsbar area. Columna Fastigheters helägda fastighetsbestånd omfattar därefter 63 000 kvm i Sverige, 20 000 kvm i Belgien och 20 000 kvm i Holland. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/27/19990916BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/27/19990916BIT00610/bit0002.pdf