Colzyx och European Innovation Council Fund undertecknar investeringsavtal

Lund den 24 september 2021

Colzyx AB (Colzyx) och European Innovation Council Fund (EIC Fund) har undertecknat ett avtal om den första investeringen på 1 miljon euro i Colzyx som görs av EIC Fund.

Investeringen är resultatet av det finansiella stöd på ca 58 Mkr (5,5 MEUR) från Horizon2020/EIC Accelerator-programmet som Colzyx tilldelades december 2019. Stödet består av en bidragsdel och en investeringsdel. Investeringen görs av EIC Fund och är totalt 3 miljoner euro. Investeringen är en del av det så kallade "blandade finansinitiativet". Denna investering på 1 miljon euro är den första delen och den andra delen kommer att investeras när Colzyx har nått specifika utvecklingsmilstolpar.

Colzyx utvecklar en medicinskteknisk produkt inom sårläkning kallad WOUNDCOM och investeringen skall användas till att färdigställa WOUNDCOM, genom bland annat en klinisk studie, inför den CE-märkning som krävs för marknadsaccess i Europa.

Behovet av nya former av sårläkningsprodukter är stort inom områdena infektion efter kirurgi, infektion av akuta sår eller brännsår, venösa kroniska bensår samt inom området kroniska sår som en följd av diabetes. WOUNDCOM har förutsättningar för att kunna användas inom alla dessa, samt ytterligare områden, där det finns ett uttalat behov av bättre och snabbare sårläkning och en samtidig effekt mot bakteriella infektioner.

Uppkomsten och spridningen av multiresistenta bakterier utgör ett mycket stort hot mot mänsklig hälsa. Beräkningar uppskattar att inom 20–30 år kan fler människor dö som en följd av infektion av multiresistenta bakterier än av cancer. WOUNDCOM kan utgöra en viktig del i kampen mot just sådana infektioner genom att både accelerera sårläkningen och samtidigt hindra infektioner med multiresistenta bakterier.

"Vi är mycket glada över att vi nu har ingått avtalet med EIC Fund. Denna investering kommer att hjälpa Colzyx att påskynda utvecklingen av WOUNDCOM, med sikte på en CE-märkning”, säger Eskil Söderlind, VD för Colzyx.

"Kampen mot multiresistenta bakterier är mycket relevant och jag är glad att kunna tillkännage EIC Funds investering i Colzyx som kommer hjälpa företaget att föra sin innovativa sårvårdsprodukt närmare marknaden." säger Nicklas Bergman, medlem i EIC Fondens investeringskommitté.

____________________________

Eskil Söderlind, CEO, Colzyx AB. Tel +46 (0) 706 83 63 10, eskil@colzyx.com

Om Colzyx AB
Colzyx är ett bioteknikföretag med fokus på sårvård. Företaget utvecklar WOUNDCOM, ett nytt innovativt sårförband som accelererar sårläkning samtidigt som den har en antibakteriell-effekt. Colzyx är beläget på Medicon Village, Lund. Läs mer på www.colzyx.com

Om EIC Fund

European Innovation Council Fund (EIC Fund) startades i juni 2020 och är ett banbrytande initiativ från Europeiska kommissionen för att göra direkta riskkapitalinvesteringar och quasi-equity investeringar (mellan 500 000 och 15 miljoner euro) i europeiska högteknologiska företag. Med ett långsiktigt perspektiv investerar EIC Fund i företag i alla sektorer, i alla EU:s medlemsstater samt i associerade länder.

EIC Fund har som mål att fylla ett kritiskt finansieringsgap och dess huvudsyfte är att stödja företag i utveckling och kommersialisering av ny banbrytande teknik. Detta uppnås genom att attrahera andra investerare samt bygga ett stort nätverk av kapitalleverantörer och strategiska partners som är lämpliga för saminvesteringar och uppföljningsfinansiering.

Fonden ägnar särskild uppmärksamhet åt kvinnliga grundare och stöd till dessa samt har ambitionen att minska innovationsklyftan mellan EU-länderna.

Taggar: