Com Hem börjar rulla ut 1 000 Mbit/s bredband

Dagens bredbandskunder väljer ett fast bredband med hög hastighet i allt större utsträckning. Com Hem fortsätter sin strategi med riktigt snabba bredband till många börjar nu leverera 1 000 Mbits/s.

I augusti 2013 mer än fördubblade Com Hem sin högsta bredbandshastighet när Bredband 500 lanserades till runt 1 miljon hushåll. Under de sex månader som gått sedan dess har Com Hem uppgraderat nätet och idag kan runt 1,4 miljoner hushåll få hastigheten 500 Mbit/s. Nu tar Com Hem nästa steg i sin höghastighetsstrategi och börjar leverera 1 000 Mbit/s till kunder som väljer Com Hem som tjänsteleverantör i öppna nät.

- Vi kan leverera allt snabbare hastigheter och det är nära till hands att ställa frågan hur snabbt bredband man egentligen behöver. Svaret varierar naturligtvis med kundens behov, men det vi kan säga säkert är trenden mot riktigt snabba bredband är otvetydig. De senaste årens utveckling av alltmer kapacitetskrävande tjänster som streaming av musik och film liksom ett allt större antal uppkopplade enheter i hemmet driver på behovet av högre bredbandskapacitet, säger Marie Johansson, Chef för produktledning Bredband och Telefoni, Com Hem.

Idag kan Com Hem erbjuda tjänsten 1 000 Mbit/s i sina egna fiber-LAN-nät liksom i ett antal öppna nät där Com Hem finns som tjänsteleverantör. Tillgängligheten kommer att öka succesivt.

- 1 000 Mbit/s bredband kommer inte bli en massprodukt den närmaste tiden, men vi ser en efterfrågan på tjänsten från intresserade kunder. Det är dessutom viktigt att vi fortsätter utveckla vår infrastruktur till att klara av de riktigt snabba hastigheterna som kan vara standard om några år. Utvecklingen går oerhört fort, i flera år har 100 Mbit/s varit storsäljaren bland våra bredbandstjänster och vi ser också att försäljningen av såväl 250 Mbit/s som 500 Mbit/s stadigt ökar, säger Marie Johansson.

Jessica Sjöberg, Informationsdirektör, tel: 0734 390898, e-post:

Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 40  procent, närmare 1,82 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast telefoni till privatpersoner och företag. Sedan oktober 2013 levererar Com Hem tv-tjänsten TiVo som enda aktör på svenska marknaden inklusive appen TiVoToGo™ som gör att Com Hems kunder kan titta på tv var de vill genom sin läsplatta och telefon. Com Hem grundades 1983, har cirka 950 anställda, huvudkontor i Stockholm och kontrolleras av BC Partners. För mer information, gå till www.comhem.se.