Com Hem toppar Netflix Speed Index

Sedan ett år tillbaka mäter Netflix med vilka snitthastigheter operatörerna levererar deras tjänster. Com Hem har legat i topp sedan mätningens start, och intar för mars månad förstaplatsen bland svenska operatörer.

Netflix mäter internetanslutningen för varje film som streamas över tjänsten liksom vilken operatör som står för den. Resultatet presenteras varje månad på siten Speed Index. Bland svenska operatörer visar Netflix senaste mätning att det är Com Hem som står för de snabbaste bredbanden.

- Det här är ytterligare ett bevis för att Com Hem levererar riktigt snabba bredband till våra kunder. Senast i förra veckan visade en undersökning från Stiftelsen för Internetinfrastruktur att bredband över kabel har haft den i särklass största hastighetsutvecklingen av alla bredband, säger Marie Johansson, chef produktledning för bredband och telefoni på Com Hem.

Stiftelsen för Internetinfrastruktur, .se, har publicerat en rapport som sammanställer de 96 miljoner mätningar som gjorts via Bredbandskollens webbverktyg mellan åren 2008 och 2013. Undersökningen visar att den största hastighetsökningen under perioden har gjorts över kabel, där hastigheten har fyrdubblats från 12 Mbit/s 2008 till 48 Mbit/s 2013, vilket kan jämföras med exempelvis xDSL (ADSL och VDSL) där ökningen gått från 8 till 11 Mbit/s. Rapporten visar att kabel presterar samma hastigheter som fiber gjorde året innan, på vissa orter är kabel till och med snabbare än fiber.

- Idag kan Com Hem leverera 500 Mbit/s bredband till 1,6 miljoner hushåll, båda dessa nyligen gjorda mätningar visar att vår infrastruktur står sig väldigt stark och att vår höghastighetsstrategi märks, säger Marie Johansson.

Netflix Speed Index:
.se, Bredbandskollen – Surfhastigheter i Sverige 2008-2013: https://www.iis.se/docs/Bredbandskollen_surfhastighet_i_Sverige_2008-2013.pdf

Kontakt, Com Hem:
Jessica Sjöberg, Informationsdirektör, tel: 0734 390898, e-post:

Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 39  procent, närmare 1,82 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast telefoni till privatpersoner och företag. Sedan oktober 2013 levererar Com Hem tv-tjänsten TiVo som enda aktör på svenska marknaden inklusive appen TiVoToGo™ som gör att Com Hems kunder kan titta på tv var de vill genom sin läsplatta och telefon. Com Hem grundades 1983, har cirka 950 anställda, huvudkontor i Stockholm och kontrolleras av BC Partners. För mer information, gå till www.comhem.se.