Com Hem i Almedalen 2018

I år deltar Com Hem på minst fyra olika seminarier under Almedalsveckan. Vi kommer bland annat att prata om digitalt välmående i samband med att årets resultat i Com Hem-kollen presenteras, vårt integrationsprogram för nyanlända samt vara arrangörspartner för arenan Digidalen där vi deltar i paneldiskussioner om smarta städer och framtidens vård och omsorg.

Demokratin i det digitala samhället – vad händer med människan, samhället och demokratin när tekniken ständigt flyttar våra gränser?
När svenskarnas digitala livskvalitet mäts, är utmaningarna för demokratin en av huvudpunkterna. Hur undviker vi digitala klassklyftor och skapar vi möjligheter för alla att nyttja den digitala teknikens möjligheter? Vilka hot finns och hur agerar näringsliv och politiker för att säkra demokratins grunder?

När: Måndagen den 2 juli kl 11.00-12.00
Var: I Dagens Industris tält på Donners plats 2

Medverkar från Com Hem: Petra von Rohr, kommunikationsdirektör

Britt Stakston, mediestrateg

Ulrica Schenström, rådgivare och ordförande för moderatkvinnorna
Jan Scherman, journalist och debattör
Andrea Törnestam, förbundssekreterare SSU
Benjamin Dousa, förbundsordförande MUF

Moderator: Henrietta Westman, Dagens industri

Webbsändning: http://www.di.se/almedalen

Lokala jobbspår – lösningen på företagens kompetensbehov och kortare väg till arbete för nyanlända?
Arbetsmarknaden är glödhet och kompetensförsörjningen är en utmaning för hela samhällsekonomin. Kan lokala jobbspår för nyanlända vara en lösning på företagens rekryteringsbehov? Com Hem bidrar med erfarenheter och insikter från vårt arbete med integrationsprogrammet i vår kundtjänst.

Arrangör: Delegationen för unga och nyanlända till arbete
När: Måndag 3 juli kl 13:00-15:00
Var: Specksrum 5

Medverkar från Com Hem: Jacob Bolin, ansvarig för samhällskontakter, och Eva-Lisa Söderhäll, HR Business Partner

Övriga deltagare:
Ylva Johansson, arbetsmarknadsminister (S)

Mikael Sjöberg, generaldirektör för Arbetsförmedlingen

Den stora revolutionen inom vård, omsorg och hälsa – vad kommer att hända?
Läkare och tillgång till vård är i dag en bristvara och blir en av valets stora frågor. Vi står inför en hälsorevolution som fullständigt kommer förändra sjukvården. Hur ser framtidens vård ut? Hur drar vi bäst nytta av bredband och digitalisering för att skapa en bättre och effektivare vård och omsorg?

När: 3 juli kl 8.00-9.00 (frukost från 07.30)
Var: I Digidalens tält (Strandgatan/Rigagränd)

Medverkar från Com Hem: Stefan Trampus, försäljningsdirektör

Magnus Aschan, Warp Institute

Livia Holm, Kry
Anne Kihlgren, Dynamic Code
Mathias Sundin, Warp Institute
Lena Miranda, Mjärdevi Science Park samt Swedish Incubators & Science Parks (SISP)

Moderator: Anders Tollmar

Webbsändning: https://www.digidalen.se/livestream

Hur bor vi i framtidens smarta städer och hus?
När allt kopplas upp kommer livet och samhället vara mycket enklare och på de flesta områden kommer nya smarta lösningar att möjliggöra ökad hållbarhet, såväl ekonomisk som miljömässig och social. Hur kan vi genom digitala lösningar göra samhället och fastigheter smartare, resurseffektivare och bli mer dynamiska? Hur ökar vi den digitala livskvaliteten?

Se även Com Hems rapport på temat smarta fastigheter, https://bredbandsfakta.se/framtidens-internet/smarta-fastigheter-navet-den-digitala-staden/.

Medverkar från Com Hem: Stefan Trampus, försäljningsdirektör

Magnus Aschan, Warp Institute
Jessica Stark, SUP46 samt Styrelseakademin
Rebecca Carlsson, Singularity University